Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 11 aprilie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Comentariul ETAF privind pachetul „TVA în era digitală”

Miercuri, 4 aprilie 2023, ETAF a răspuns la consultarea publică a Comisiei Europene referitoare la pachetul „TVA în era digitală” (ViDA). ETAF privește acest pas important către extinderea digitalizării ca o oportunitate pentru profesioniștii din domeniile financiar-contabil și fiscal pentru a se concentra pe activitatea de consiliere a clienților. Totuși, digitalizarea nu vine fără riscuri și va fi necesară instituirea unor măsuri de protecție pentru a realiza o tranziție de succes. În special, ETAF consideră că termenul-limită de două zile după ce a avut loc evenimentul exigibil pentru emiterea facturilor este prea solicitant, în special pentru IMM-uri, și ar trebui extins. Mai mult, ETAF este de părere că o introducere etapizată pentru IMM-uri și microîntreprinderi ar putea fi avută în vedere. În timp ce toate întreprinderile, indiferent de dimensiunea lor, ar trebui cel puțin să poată primi facturi electronice, IMM-urile ar putea beneficia de o perioadă de tranziție de un an pentru emiterea de facturi electronice. În opinia ETAF, o astfel de introducere graduală ar crește gradul de acceptabilitate a sistemului de facturare electronică în rândul IMM-urilor și microîntreprinderilor și ar spori, astfel, șansele unei tranziții de succes. În orice caz, normele detaliate trebuie cunoscute cu suficient timp înainte, cel puțin 8 luni în avans, pentru a lăsa suficient timp profesioniștilor din domeniu să-și informeze clienții și să-i ajute să se adapteze la noua legislație. În final, ETAF a subliniat și importanța profesioniștilor din domeniile financiar-contabil și fiscal pentru o tranziție de succes.

Comisia Europeană oferă o perspectivă preliminară asupra planului SEIF

Comisia Europeană a comunicat primele idei referitoare la viitoarea propunere pentru o Directivă pentru combaterea rolului facilitatorilor evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE), vineri, 31 martie, în timpul unei conferințe pe teme fiscale desfășurate în Zurich, organizată de American Bar Association Section of Taxation, International Bar Association și International Fiscal Association. Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică la Comisia Europeană, a explicat că intenția este clar aceea de a aplica penalități pentru intermediarii care nu respectă legea. Acesta a menționat posibila creare a unui registru pentru intermediari. Dacă o administrație fiscală din UE identifică un acord care implică o țară terță și concluzionează că acesta este problematic, conduce la pierderi fiscale și intră sub incidența definiției planificării fiscale agresive pe care propunerea SAFE o va introduce, administrația ar putea sancționa intermediarul în cauză, a explicat Benjamin Angel. Pentru cazurile grave sau recurente și după epuizarea tuturor posibilităților de apel, administrația ar putea decide anularea înregistrării intermediarului. În consecință, intermediarului nu i s-ar permite să încheie acorduri fiscale într-o țară terță pentru persoane fizice sau juridice din UE. De asemenea, Comisia ar avea în vedere o amendă pentru clientul care va angaja un intermediar care nu este înregistrat.

Eurodeputații au demarat lucrările la DAC8

Parlamentul European și-a publicat recent proiectul de opinie referitor la propunerea pentru un al optulea amendament la Directiva 2011/16/EU privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC8). Eurodeputatul Rasmus Andresen, membru al Partidului Verde, care a redactat opinia, și-a exprimat satisfacția față de activitatea intensă desfășurată în ultimii ani în domeniul schimbului de informații. Deși a subliniat „rolul tot mai extins și important al Parlamentului European în legislația fiscală europeană”, acesta și-a exprimat regretul cu privire la faptul că recomandările acestuia au fost introduse doar parțial de Comisie în propunerea sa privind DAC8. În acest scop, în proiectul de opinie, acesta tratează integrarea unora dintre aceste recomandări. Printre altele, raportorul propune scurtarea termenelor-limită până la care autoritățile sunt obligate să furnizeze informațiile solicitate. Totodată, acesta propune extinderea categoriilor de informații privind beneficiarii reali care fac obiectul schimbului pentru a include câștigurile de capital din bunuri imobile, active financiare și de lux păstrate în porturi libere, depozite vamale sau seifuri. Raportorul face referire și la hotărârea recentă a ECJ care invalidează dispozițiile de raportare ale DAC6 ce încalcă privilegiile profesionale și face apel la Comisie să prezinte o propunere care ar face Directiva conformă cu decizia Curții, păstrând în același timp obligația asupra intermediarilor de a raporta acordurile transfrontaliere de planificare agresivă. Alte aspecte tratate în amendamente includ și auditurile comune, numărul de identificare fiscală (TIN) european și prezentarea informațiilor comunicate ca urmare a acestei directive.

Eurodeputații chestionează Comisia referitor la un impozit minim efectiv pe câștigurile de capital în UE

Într-o întrebare scrisă publicată miercuri, 4 aprilie, eurodeputați ai Partidului Verde, Claude Gruffat, Ernest Urtusan, Terry Reintke, David Cormand, Kira Marie Peter-Hansen și Rasmus Andresen, au întrebat Comisia dacă aceasta va evalua posibilitatea introducerii unui impozit minim pe câștigurile de capital în UE și va lua în considerare transformarea acestuia într-o resursă proprie a UE. În Uniunea Europeană, impozitarea câștigurilor de capital diferă foarte mult de la un stat membru la altul, au notat eurodeputații. Aceste disparități pot conduce la evitarea obligațiilor fiscale și transferul proprietății capitalului, în locul realizării obiectivului unei redistribuiri reale a bogăției, acesta fiind principiul fundamental al impozitării, au explicat aceștia. Cei șase eurodeputați ai Partidului Verde consideră că un impozit minim asupra câștigurilor de capital în UE ar avea potențialul de a obține o redistribuire reală a averii prin impozitarea capitalului. Comisia va trebui să ofere un răspuns în termen de opt săptămâni.

EDPB invocă preocupări referitoare la evoluțiile recente privind pachetul AML

Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor (AEPD) a publicat miercuri, 4 aprilie, o scrisoare pe care a transmis-o Parlamentului European, Consiliului UE și Comisiei Europene, ce tratează evoluțiile recente privind pachetul AML. Scrisoarea pune în evidență riscurile semnificative la adresa confidențialității și protecției datelor prezentate de unele amendamente introduse de Consiliu (articolele 54(3a), 55(5) și 55(7) a), care ar permite entităților private, în anumite condiții, să distribuie date personale între ele în scopuri AML/CFT care privesc tranzacții suspecte și date colectate în decursul îndeplinirii obligațiilor de verificare prealabilă a clienților. EDPB a exprimat îngrijorări cu privire la legalitatea, necesitatea și proporționalitatea acestor prevederi, care ar conduce, în opinia autorității, la o procesare la scară foarte largă a datelor de către entități private. Mai mult, EDPB a considerat că amendamentele nu specifică în mod adecvat condițiile în care o astfel de procesare este adecvată și acestea nu furnizează suficiente măsuri de protecție, dat fiind faptul că o astfel de procesare ar putea avea un impact semnificativ asupra persoanelor, cum ar fi includerea pe lista neagră și excluderea din serviciile financiare. Așadar, EDPB recomandă colegiuitorilor să nu includă aceste prevederi în textul final.

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending