Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 31 iulie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Termenul limită al consultării publice privind FASTER a fost extins până la 18 septembrie 2023

Termenul limită pentru a oferi feedback Comisiei Europene cu privire la inițiativa „Rambursarea mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă” (FASTER) a fost extins până la 18 septembrie 2023. Cu această inițiativă, Comisia dorește să reducă durata și sarcina administrativă aferente în mod obișnuit acestui tip de proceduri de rambursare și, în același timp, să reducă riscurile pe care acestea le prezintă uneori în termeni de abuzuri fiscale. Aceasta implică în mare parte administrațiile fiscale ale statelor membre, investitori și intermediari financiari (de exemplu, bănci). Printre altele, Comisia propune ca statele membre să aleagă între un sistem de scutire la sursă și un sistem rapid de rambursare cu un interval de timp stabilit. Statele membre vor putea decide ce sistem să utilizeze, atât timp cât implementează unul, și sunt libere să aleagă dacă doresc că externalizeze sarcinile către un agent. Pentru a beneficia de aceste două proceduri rapide, investitorii vor trebui să încheie contracte cu „intermediari financiari certificați” incluși într-un registru național pe care statele membre vor trebui să-l înființeze. Totodată, statele membre se vor putea baza pe un certificat digital european privind reședința fiscală pentru a confirma reședința fiscală a contribuabililor UE. Directiva, dacă este adoptată, ar trebui să intre în vigoare la 1 ianuarie 2027. Textul este acum disponibil în toate limbile UE aici.

Simpozionul UE în domeniul fiscalității va avea loc în perioada 24-25 octombrie 2023

În perioada 24-25 octombrie 2023, Parlamentul European va organiza alături de Comisia Europeană cel de-al doilea simpozion UE în domeniul fiscalității, cu tema „Viitorul fiscalității în UE: provocările viitoare și schimbările necesare”. Acest eveniment va reuni miniștri de finanțe, parlamentari europeni și naționali, decidenți la nivel înalt, reprezentanți ai mediului academic și ai societății civile pentru a discuta structura fiscală pentru viitor, procesul decizional privind fiscalitatea, impozitul pe profit pentru întreprinderi și rolul fiscalității în promovarea competitivității și corectitudinii. Înregistrarea se va deschide în septembrie.

Comisia Europeană caută furnizori pentru a evalua conformitatea cu legislația fiscală

Direcția Generală pentru Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD) din cadrul Comisiei Europene a publicat recent un apel la oferte de furnizare a unor studii juridice care vor evalua modul în care politica fiscală europeană este transpusă și aplicată în statele membre. DG TAXUD caută furnizori care să faciliteze studii pentru susținerea evaluărilor și a analizelor de impact legate de implementarea principiilor unor mai bune reglementări pentru furnizarea unor politici și legi eficiente. Printre altele, furnizorul ar trebui să întocmească o listă cu legile, reglementările și acordurile administrative care privesc transpunerea sau implementarea normelor europene într-un stat membru dat. Studiile privind conformitatea s-ar aplica domeniilor precum TVA, cooperarea administrativă, asistența reciprocă și schimbul de informații, precum și soluționarea disputelor fiscale, accizele și impozitarea directă. Apelul la oferte se va încheia la 25 septembrie.

Misiunea FISC în Singapore

În perioada 25-27 iulie, o delegație de 4 eurodeputați ai subcomisiei FISC a Parlamentului European, condusă de președintele subcomisiei, eurodeputatul Paul Tang, a călătorit la Singapore pentru a discuta evoluțiile în domeniul fiscalității internaționale și al combaterii evitării obligațiilor fiscale și ale evaziunii fiscale. Delegația s-a întâlnit cu ministrul de finanțe și ministrul interimar al transporturilor, președintele Comisiei pentru finanțe publice, președintele Comisiei pentru finanțe, comerț și industrie și alți membri ai Parlamentului din Singapore. De asemenea, au avut loc întâlniri cu directorii executivi ai Accounting and Corporate Regulatory Authority (ACRA) și Inland Revenue Authority (IRA), precum și cu părți interesate din rândul asociațiilor profesionale și mediului academic. Discuțiile s-au concentrat pe implementarea acordului Cadrului Incluziv OCDE/G20 privind o reformă fiscală internațională și eforturile statului Singapore pentru a combate evaziunea fiscală și evitarea obligațiilor fiscale. La finalul misiunii, eurodeputatul Paul Tang a transmis într-o declarație că „Singapore nu ar trebui să se limiteze la aplicarea standardelor minime. Singapore ar trebui să fie un deschizător de drumuri în ceea ce privește aplicarea recomandărilor OCDE, cum ar fi normele pentru limitarea deducerii dobânzii sau tratamentul neuniform al elementelor hibride.”

A fost publicat raportul State of Tax Justice pentru anul 2023

Marți, 25 iulie, Tax Justice Network și-a publicat raportul anual State of Tax Justice. Ediția 2023 arată că țările pierd 472 de miliarde de dolari pe an din impozite din cauza abuzurilor fiscale de la nivel global. Din cele 472 de miliarde de dolari pierduți anual, 301 miliarde de dolari se datorează abuzurilor fiscale corporative transfrontaliere ale companiilor multinaționale, iar 171 de miliarde de dolari se datorează abuzurilor fiscale offshore desfășurate de persoane cu averi mari. Țările cu venituri reduse continuă să fie afectate mai puternic de abuzurile fiscale de la nivel global, precizează raportul. Deși majoritatea pierderilor fiscale anuale sunt suferite de țările cu venituri mari (426 de miliarde de dolari), aceste pierderi sunt echivalentul a 9% din bugetele pentru sănătate publică ale țărilor cu venituri mai mari. Pierderile fiscale ale țărilor cu venituri reduse (46 de miliarde de dolari) sunt echivalentul a peste jumătate (56%) din bugetele de sănătate publică ale acestora. Dacă țările urmează același parcurs ca cel din ultimii 10 ani privind normele fiscale internaționale, vor pierde 4,7 trilioane de dolari în următorii zece ani, estimează raportul. Pentru a evita aceste pierderi fiscale, Tax Justice Network face apel la țări să sprijine mutarea conducerii în ceea ce privește fiscalitatea globală de la OCDE la ONU, mișcare care va furniza, în viziunea sa, un forum mai viabil pentru asigurarea unor soluții fiscale eficiente.

OCDE susține statele vest-africane în consolidarea luptei împotriva BEPS și îmbunătățirea transparenței fiscale

Ca parte a programului pentru susținerea tranziției fiscale în Africa de Vest (FTSP) a Uniunii Europene, OCDE și Forumul Global privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale (Forumul global) a anunțat miercuri, 26 iulie, că a colaborat cu comisiile Economic Community of West African States (ECOWAS) și West African Economic and Monetary Union (UEMOA) în dezvoltarea unor instrumente juridice fiscale comunitare menite să consolideze lupta împotriva erodării bazei impozabile și transferul profiturilor (BEPS) și să îmbunătățească transparența fiscală în Africa de Vest. Aceste instrumente juridice, care sunt aliniate la cele mai recente standardele internaționale în domeniul fiscal, includ: – o directivă legată de armonizarea normelor privind prețurile de transfer care oferă administrațiilor fiscale ale statelor membre ECOWAS mijloacele pentru a controla mai bine întreprinderile multinaționale prezente pe teritoriul lor; – o directivă care permite identificarea beneficiarilor reali ai persoanelor juridice și ai acordurilor și asigură disponibilitatea informațiilor adecvate, corecte și actualizate referitoare la acești beneficiari reali;- o lege suplimentară cu privire la asistența administrativă reciprocă pe chestiuni fiscale care oferă multiple forme de cooperare între administrațiile fiscale ale statelor membre ECOWAS și astfel consolidează schimbul de informații. Toate acestea au fost adoptate de consiliul de miniștri al ECOWAS și conferința șefilor de stat și a guvernelor ECOWAS în cadrul ședințelor din 6-7 iulie 2023 și 9 iulie 2023 din Bissau.

Următorul buletin de știri va fi publicat luni, 4 septembrie. ETAF vă urează vacanță plăcută!

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor

Radio CECCAR FM

Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.

Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.

În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.

A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.

Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.

Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.

Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.

Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).

Continuare
ECONOMIEacum 23 de ore

Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România

ECONOMIEacum 23 de ore

Studiu: Românii preferă depozitele bancare, însă nivelul de participare la piața de capital este redus

ECONOMIEacum 24 de ore

BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente

ECONOMIEacum 24 de ore

Eurostat: România, cel mai semnificativ avans din UE al lucrărilor de construcții, în septembrie

ECONOMIEacum o zi

Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024

ECONOMIEacum 2 zile

ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare

ECONOMIEacum 2 zile

Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator

ECONOMIEacum 2 zile

Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile

CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor

Trending