PROFESIA CONTABILĂ
Evoluție sau Revoluție? Viitorul profesiei contabile, dezbătut la ediția aniversară a Congresului profesiei contabile din România
Evoluție sau Revoluție? Schimbarea nu mai este o opțiune, este o necesitate. În zilele noastre, provocarea în organizații nu constă în a învăța să acceptăm schimbarea, ci în identificarea celui mai eficient mod în care schimbarea trebuie să se realizeze.
Palatul Parlamentului a găzduit, în zilele de 3 și 4 octombrie a.c., ediția aniversară a Congresului profesiei contabile din România, cel mai important eveniment profesional-academic, organizat de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).
Cea de-a XXIV-a ediție a Congresului profesiei contabile, cu tema #FutureReadyProfessionals – Evoluție sau Revoluție?, a marcat împlinirea a 100 de ani de la primul Congres al profesiei contabile din România.
Evenimentul a reunit unele dintre cele mai avizate voci din lumea contabilă la nivel global, reprezentanți ai instituțiilor și autorităților de reglementare, ai mediului de afaceri, ai mediului academic și specialiști din domenii conexe.
Participanții au explorat modul în care profesia contabilă se adaptează pentru a fi pregătită pentru viitor și au căutat răspunsul care sa definească modul în care se realizează schimbarea. Este această transformare o evoluție sau o revoluție în toată regula?
Într-o lume în continuă schimbare, în care progresele tehnologice, economice și sociale se succed cu o viteză extraordinară, numai cei care se vor adapta vor moșteni viitorul. „Oare ce ne rezervă viitorul? Evoluție sau Revoluție? În contextul digitalizării rapide, al așteptărilor crescânde din partea tuturor părților interesate și al provocărilor globale complexe, este esențial să ne adaptăm, să inovăm și să ne consolidăm competențele și cunoștințele. Trebuie să fim pregătiți pentru viitor, capabili să navigăm cu succes în peisajul dinamic al lumii contemporane și să contribuim valoros la binele societății. În fața acestor provocări, CECCAR își reafirmă angajamentul de a promova excelența, etica și integritatea și de a contribui la crearea unui cadru propice pentru inovație și progres”, a declarat, în deschiderea evenimentului, Elena-Ecaterina Chivu, președintele Consiliului superior al CECCAR.
Reprezentanți ai instituțiilor naționale și ai unor organizații de profil de la nivel internațional au transmis mesaje în deschiderea evenimentului, vorbind despre rolul important al profesioniștilor contabili pentru evoluția economiei, a societății: Cătălin-Daniel Fenechiu (Senatul României), Marius-Constantin Budăi (Camera Deputaților), Mihai Precup (Secretar de Stat, Cancelaria Prim-ministrului), Attila György (Secretar de Stat, Ministerul Finanțelor), George-Bogdan Ilea (Secretar de Stat, Ministerul Justiției), Jakub Bejnarowicz (Director regional pentru Europa, AICPA & CIMA), prof. univ. dr. Dorel Mihai Paraschiv (Prorector, Academia de Studii Economice din București).
Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR, a subliniat în cadrul Congresului că evoluția contabilității a fost legată de evoluția modelelor de afaceri, a societății. „Dacă analizăm trecutul, se constată că a existat întotdeauna o relație simbiotică în ceea ce privește contabilitatea și dezvoltarea societății, dezvoltarea economică, dezvoltarea comerțului. […] Vorbim astăzi despre smart economy, smart business, smart growth, dar vorbim doar de contabilitate. De ce nu vorbim despre smart accounting? […] Este clar, vine perioada în care trebuie să ne concentrăm pe crearea de valoare și pe asigurarea securității afacerii. Cu siguranță conformitatea rămâne vitală, pentru că ea produce datele, informațiile pentru sistemul decizional. Dar aceasta trebuie să fie doar fundația pe care trebuie să așezăm acele servicii care produc valoare adăugată clienților noștri.[…] Schimbarea nu trebuie să fie o alegere binară între evoluție și revoluție, ci fiecare tip de schimbare își are locul său în funcție de contextul specific. Vorbind despre tradiție, despre principiile contabile, etică și integritate, acestea trebuie să evolueze. În schimb, când vorbim despre tehnologiile revoluționare, acestea schimbă paradigme, schimbă culturi, schimbă procese și probabil că aici va trebui să schimbăm rapid, radical și să ne adaptăm la realitatea zilelor noastre și la viitor printr-o revoluție”.
Având în vedere importanța securității informațiilor și a afacerilor în era digitalizării, Robert Șova i-a propus vicepreședintelui IFAC crearea unui grup de lucru pe domeniul Forensic Accounting.
Jean Bouquot, vicepreședintele International Federation of Accountants (IFAC), este de părere că există o revoluție în activitatea contabilă din ultimele decenii, iar acest ritm se accelerează în prezent. Potrivit vicepreședintelui IFAC, privind spre viitor, în privința sustenabilității este vorba despre revoluție, nu despre evoluție.
În ceea ce privește transformarea digitală, Jean Bouquot a declarat că este nevoie „să acționăm rapid și trebuie să ne dezvoltăm abilitățile și competențele necesare. Perioada pandemiei de COVID a condus la o evoluție pentru profesia noastră în ceea ce privește digitalizarea, iar acest tip de evoluție va continua. În anii următori vom vedea contabili care fac lucrurile altfel. Această schimbare ar putea fi o revoluție”.
Bouquot consideră că pentru atragerea și menținerea noilor generații de profesioniști contabili „ar fi mai bine să ne concentrăm pe evoluții mai mărunte decât pe o revoluție majoră. Să ne gândim, de exemplu, la nevoia de a adapta în mod constant și educația în domeniul contabil”.
Mark Vaessen, președintele Accountancy Europe, referindu-se la provocarea lansată de tema evenimentului, #FutureReadyProfessionals – Evoluție sau Revoluție?, a spus că, spre exemplu, în Țările de Jos, de unde provine, cel puțin în ceea ce privește sustenabilitatea în business, a observat o evoluție. Profesioniștii din țara sa au decis voluntar să facă aceste schimbări și sunt deja parte a acestui proces. Totuși, când vine vorba de ritmul acestor schimbări, la momentul trecerii de la sistemul voluntar la unul obligatoriu, președintele Accountancy Europe consideră că profesia contabilă se va confrunta cu o revoluție, dar că aceasta este pregătită să facă față acestei provocări. „Este evoluție sau revoluție? Eu vin dintr-o țară în care se pune accent pe evoluție, nu pe revoluție”, a concluzionat Mark Vaessen.
Philippe Arraou, președintele ETAF – European Tax Adviser Federation a spus: „Evoluție sau Revoluție? Întrebarea zilei. Mintea mea de contabil trebuie să găsească un echilibru între stânga și dreapta”. Acesta a lansat o invitație participanților, aceea de a încerca găsirea unui echilibru între cele două perspective de acțiune. Arraou a precizat că, în principiu, toate aceste transformări care caracterizează domeniul financiar-contabil se circumscriu evoluției, pentru că practicienii au nevoie de timp pentru a se adapta la schimbări, la noile experiențe: „Este mai bine decât o revoluție, care să se întâmple de pe o zi pe alta”. Cu toate acestea, președintele ETAF crede că „o mică revoluție poate fi binevenită”, mai ales dacă profesioniștii din domeniul financiar-contabil vor ști să profite de schimbări pentru a deveni „pioneri” ai acestor transformări. Cheia dezvoltării profesiei noastre este să rămânem flexibili și adaptabili. „Trebuie să ne adaptăm procedurile și operațiunile pentru a răspunde nevoilor clienților și pentru a răspunde tuturor provocărilor cu care ne confruntăm astăzi și în viitor. Schimbările oricum se petrec. Este o certitudine. Nu există niciun dubiu asupra acestui lucru. În ceea ce privește tema de dezbatere, evoluție sau revoluție, finalmente, oricum vom avea parte de o schimbare”, a concluzionat Arraou.
Florin Toma, expert contabil practician și ex-președinte Accountancy Europe (2019-2020), a declarat: „Acum, dicționarul definește revoluție ca fiind răsturnarea forțată a unui guvern sau a unei ordini sociale în favoarea unui sistem nou sau ca o transformare radicală într-un anumit domeniu. În niciun caz nu sugerez că ar trebui să răsturnăm vreun sistem. Dar nu ar trebui să renunțăm la unele dintre practicile și obiceiurile și paradigmele noastre învechite în favoarea unui sistem rezistent la schimbări viitoare?”. „Avem două alegeri. Să rămânem în zona noastră de confort, riscând să devenim irelevanți, sau să ne asumăm rolul de pionieri într-o nouă era a contabilității. Educați-vă continuu! […] Adoptați tehnologia! […] Investiți în instrumente digitale care vă vor eficientiza fluxurile de lucru! […] Revizuiți etica firmei! Faceți o verificare internă pentru a vă asigura că principiile etice sunt la fel de solide ca orice alt aspect al afacerii și reevaluați modelul de afaceri. Dacă ceva nu funcționează, aveți curajul să-l schimbați. Fiți agili, adaptați-vă, inovați. Deci, Evoluție sau Revoluție? Ambele. ”, a concluzionat Florin Toma.
Așadar, opiniile exprimate în prima zi a Congresului au deslușit răspunsul la întrebarea: Evoluție sau revoluție? Acesta este: Evoluție și Revoluție!
Cea de-a XXIV-a ediție a Congresului profesiei contabile din România a continuat miercuri, 4 octombrie, cu dezbateri care au abordat cele trei dimensiuni ale schimbării profesiei, în cadrul a trei paneluri cu teme de actualitate: ESG: o nouă paradigmă de creare a valorii; Fiscalitatea, adaptată pentru transformarea digitală; Contabilitatea criminalistică pentru o mai bună guvernanță.
Înregistrarea evenimentului este disponibilă pe CECCAR TV.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.
Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.
În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.
A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.
Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.
Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.
Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.
Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum o zi
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 23 de ore
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 24 de ore
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente