PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 15 ianuarie 2024
Conform OCDE, impozitul minim global ar putea crește până la 192 miliarde de dolari suplimentari
Marți, 9 ianuarie 2023, OCDE a publicat un nou document de lucru care evaluează impactul impozitului minim global asupra impozitării profiturilor întreprinderilor multinaționale (MNE-uri). Noua analiză se bazează pe date îmbunătățite și ia în considerare aspectul final al normelor GLOBE. Cercetătorii OCDE estimează că veniturile obținute din impozitul minim global ar fi între 155 și 192 miliarde de dolari anual, ceea ce ar reprezenta între 6,5 și 8,1% din veniturile aferente impozitului de profit global. Conform documentului, două treimi din aceste câștiguri sunt estimate a fi direct atribuibile impozitului minim global, în timp ce scăderea transferului de profit ar contabiliza restul de o treime. De asemenea, se preconizează că noile norme vor reduce valoarea profiturilor globale slab impozitate cu aproximativ 80%; de la 36% din totalul profitului la nivel global la aproximativ 7%. Analiza subliniază faptul că implementarea impozitelor suplimentare naționale limitate (QDMTT) poate fi un instrument important pentru ca jurisdicțiile să colecteze impozite suplimentare pe profiturile slab impozitate derivate din jurisdicția proprie.
Experții ONU avertizează cu privire la potențialele implicații negative ale reformei fiscale OCDE asupra drepturilor omului
Un grup de experți independenți în domeniul drepturilor omului, mandatat de Consiliul Organizației Națiunilor Unite pentru drepturile omului, au trimis o scrisoare secretarului general al OCDE, Mathias Cormann, pentru a-și exprima îngrijorarea cu privire la potențialele implicații negative ale reformei fiscale OCDE asupra drepturilor omului. „Suntem îngrijorați că Declarația de rezultat (…) adoptată la 11 iulie 2023 ar putea reduce și mai mult impozitul datorat de țările din sud la nivel mondial și le-ar eroda drepturile de impozitare”, este menționat în scrisoare. Soluția pe doi piloni ar putea avea un impact discriminatoriu pe criterii de gen, etnie și rasă și ar putea prejudicia națiunile predominant non-albe din sud, mai spun aceștia. În timp ce își declară sprijinul pentru o convenție cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională, ei încurajează, de asemenea, toate statele OCDE să se angajeze constructiv, cu bună credință, în cooperarea internațională și în asistența acordată în cadrul acestui instrument juridic cuprinzător.
Președinția belgiană, hotărâtă să ajungă la un acord cu privire la restul pachetului AML la 17 ianuarie
Președinția belgiană a Consiliului UE își propune să ajungă la un acord politic cu Parlamentul European cu privire la cea de-a șasea Directivă privind combaterea spălării banilor și la Reglementarea AML privind combaterea spălării banilor în cadrul întâlnirilor de negociere de marți 16 și miercuri 17 ianuarie. Într-un document din data de 6 ianuarie făcut public în presă, Președinția explică faptul că ajungerea la un acord în data de 17 ianuarie este cea mai bună modalitate de a permite adoptarea textelor legislative în această legislatură fără a recurge la procedura de rectificare. Prin urmare, Comisia a elaborat o serie de propuneri pentru a ajunge la un acord cu privire la punctele controversate rămase. În ceea ce privește Reglementarea AML, aceasta sugerează, în special, stabilirea pragului standard pentru identificarea beneficiarilor reali prin intermediul dreptului de proprietate la 25 % din acțiuni sau drepturi de vot, pentru a evita o sarcină administrativă excesivă. De asemenea, propune să se urmeze metodologia susținută de Parlament pentru calcularea pragului utilizând o metodă de calcul în lanț. În ceea ce privește cea de-a șasea Directivă AML, registrele de competențe ale beneficiarilor reali reprezintă unul dintre obstacolele din cadrul negocierilor. Președinția propune să dea dovadă de flexibilitate, acordând registrelor autoritatea de a efectua inspecții la sediile entităților juridice, deși aceste inspecții ar fi rezervate cazurilor extreme. De asemenea, se sugerează o dispoziție mai flexibilă decât cea solicitată de Parlament, și anume ca statele membre să furnizeze registrelor suficiente resurse pentru a se asigura că informațiile pe care le dețin sunt adecvate, corecte și actualizate și să înștiințeze Comisia Europene cu privire la aceste resurse.
Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc la Bruxelles la 16 ianuarie
Miniștrii de finanțe ai UE urmează să se întâlnească marți, 16 ianuarie 2024, la Bruxelles. Cu această ocazie, Președinția belgiană își va prezenta programul de lucru pentru primul semestru al anului în domeniul afacerilor economice și monetare. Consiliul ECOFIN va încerca, de asemenea, să aprobe concluziile la raportul privind mecanismul de alertă 2024 și sondajul anual privind creșterea sustenabilă 2024, precum și recomandarea din 2024 privind politica economică a zonei euro. Consiliul va lua apoi la cunoștință stadiul în care se află impactul economic și monetar al agresiunii Rusiei asupra Ucrainei. Miniștrii vor oferi, de asemenea, îndrumări pentru continuarea lucrărilor în vederea ședinței G20 a miniștrilor de finanțe și a guvernatorilor băncilor centrale, care va avea loc la 26-29 februarie 2024 la São Paulo, Brazilia. Nu se așteaptă ca dosarele fiscale să fie discutate în cadrul acestei ședințe ECOFIN.
Următoarea audiere a FISC privind impozitarea câștigurilor de capital în UE
Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European va organiza marți, 23 ianuarie, o audiere publică privind impozitarea câștigurilor de capital în UE, între orele 16:00 și 17:30, cu scopul de a examina potențialele măsuri care ar putea fi luate la nivelul UE. Sean Bray, director al politicii europene la Tax Foundation, Chiara Putaturo, Deputy Head of Oxfam’s EU Office și EU Inequality and Tax Policy Advisor și Sarah Perret, Head of the Personal and Property Taxes Unit, Divizia de Politici Fiscale și Statistică a Centrului pentru politică și administrare fiscală al OCDE, își vor prezenta punctul de vedere pe această temă. Audierea va explora în special posibilitatea de a evalua măsura în care unele regimuri de impozitare a capitalului sunt considerate dăunătoare în cadrul domeniul de aplicare al Grupului pentru codul de conduită privind impozitarea întreprinderilor. Aceasta va aborda, de asemenea, ideea extinderii domeniului de aplicare al schimbului automat de informații pentru a include câștigurile de capital asociate bunurilor imobile și activelor financiare.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Ședința inaugurală a Comitetului IFAC, „Young Leaders Collective”
La 5 decembrie a.c. a avut loc prima ședință a grupului de lucru Young Leaders Collective, ocazie cu care tinerii membri aleși să facă parte din această structură, printre care și reprezentantul CECCAR, au discutat despre preocupările curente din profesie la nivel mondial.
Membrii grupului au elaborat un apel la acțiune în ceea ce privește raportarea sustenabilității și asigurarea calității acesteia și au identificat acțiunile necesare în acest sens:
- Acțiunea 1: Activați-vă curiozitatea și perfecționați-vă abilitățile;
- Acțiunea 2: Mai puternici împreună: fiți implicați, conectați-vă și colaborați;
- Acțiunea 3: Susțineți și promovați importanța raportării privind sustenabilitatea;
- Acțiunea 4: Adoptați o mentalitate/abordare/atitudine orientată spre tehnologie.
S-a discutat, de asemenea, despre exploatarea in condiții optime a inteligenței artificiale și maximizarea rezultatelor obținute din utilizarea acesteia pentru a aduce plusvaloare activității desfășurate de toate părțile interesate: organizații profesionale de contabilitate, universități, mediul de afaceri și profesioniștii contabili.
PROFESIA CONTABILĂ
Reprezentantul CECCAR, ales ca vicepreședinte al Accountancy Europe: O nouă recunoaștere internațională pentru profesia contabilă din România
Profesia contabilă din România a primit miercuri, 11 decembrie a.c., încă o recunoaștere la nivel internațional, prin alegerea reprezentantului propus și susținut de CECCAR ca vicepreședinte al Accountancy Europe – organizație ce reunește corpurile profesionale din domeniul financiar-contabil din Europa. Această realizare subliniază rolul important al CECCAR în promovarea standardelor profesionale și a valorilor contabile la nivel european, precum și a calității profesiei contabile din România.
Mai mult, este singurul reprezentant al profesiei contabile din Europa de Sud-Est în boardul Accountancy Europe.
Reamintim că un alt reprezentant al CECCAR a consolidat legătura dintre profesia contabilă românească și scena internațională, ocupând funcția de președinte al Accountancy Europe pentru perioada 2019-2020. Prin aceste realizări, CECCAR continuă să promoveze excelența și să contribuie activ la viitorul profesiei contabile.
Accountancy Europe reunește 49 de organizații profesionale din 35 de țări, incluzând un milion de profesioniști contabili, auditori și consultanți și este înscrisă în Registrul de transparență al UE. Accountancy Europe reprezintă profesia contabilă în dezbaterile referitoare la politicile europene în domenii precum raportare și transparență, audit, fiscalitate, buna guvernanță și sustenabilitate economică, finanțe și investiții și probleme profesionale.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 9 decembrie 2024
Primele inițiative de urmărit în cadrul noii Comisii Europene
Comisia von der Leyen II a preluat mandatul la 1 decembrie. Aceasta a urmat aprobării anterioare de către Parlamentul European a noului colegiu al comisarilor și a noului său mandat, pe care președintele Ursula von der Leyen le propusese în septembrie 2024. Noul colegiu are cinci vicepreședinți executivi și 20 comisari, împărțiți în funcție de portofoliu, de stat membru și pe priorități politice, împreună cu înaltul reprezentant pentru afaceri externe al Uniunii Europene. Se preconizează că, la 11 februarie 2025, la Strasbourg, Comisia își va prezenta programul de lucru pentru 2025. Potrivit unei agende orientative, aceasta intenționează, în special, să adopte următoarele inițiative în lunile următoare: – o busolă a competitivității bazată pe trei piloni: reducerea deficitului de inovare, decarbonizarea și securitate economică (15 ianuarie 2025); – un pachet de simplificare cu caracter general care analizează diferite sectoare ale pieței unice (26 februarie 2025) și propuneri pentru o veritabilă uniune a abilităților (5 martie 2025).
Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc la Bruxelles la data de 10 decembrie
Miniștrii de finanțe ai UE se vor reuni marți, 10 decembrie, la Bruxelles, pentru ultima lor reuniune sub președinția maghiară a Consiliului UE. Miniștrii vor discuta probleme de guvernanță economică și impactul economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. De asemenea, aceștia vor fi informați cu privire la progresele înregistrate în cadrul Consiliului cu privire la propunerile de reformă a legislației vamale a UE. Pe frontul fiscal, miniștrii vor organiza o dezbatere de politică privind revizuirea directivei privind impozitarea energiei. În ciuda speranțelor anterioare de a ajunge la un acord în cadrul reuniunii ECOFIN din decembrie, președinția maghiară a decis în cele din urmă să ceară miniștrilor de finanțe doar în cazul în care împărtășesc opinia că actuala situație a negocierilor arată că suntem în direcția corectă pentru a obține un echilibru între ambiția climatică și particularitățile statelor membre, precum și competitivitatea UE, potrivit unei note întocmite pentru reuniune. În opinia președinției, fiecare subiect al dosarului a fost discutat temeinic în ultimii trei ani, astfel încât nu mai există aspecte majore cu privire la care preferințele delegațiilor să fie neclare. Aceasta mai declară că majoritatea delegațiilor sunt de acord că propunerea actuală ar constitui o îmbunătățire clară în comparație cu directiva aplicabilă în prezent. În același timp, președinția recunoaște că mai trebuie făcute analiza juridică și unele ajustări tehnice ale textului general. De asemenea, Consiliul ECOFIN trebuie să adopte, fără discuții, propunerea privind un certificat electronic de scutire de TVA pentru anumite tranzacții tratate ca exporturi în temeiul Directivei TVA, înlocuind actualul formular pe suport de hârtie. Au fost aduse o serie de modificări propunerii, în special pentru a limita domeniul de aplicare al utilizării obligatorii a certificatului electronic de scutire de TVA la situațiile în care sunt implicate două state membre, iar scutirea nu este acordată prin intermediul unei rambursări, și pentru a include unele elemente-cheie ale viitorului certificat electronic, potrivit unei note. În plus, faza de tranziție a fost amânată și scurtată. Noile norme vor intra acum în vigoare până la 30 iunie 2031 (în loc de 2026), iar statelor membre li se va permite să continue să utilizeze versiunea pe suport de hârtie a certificatului de scutire o perioadă de tranziție până la 30 iunie 2032 (în loc de 2030). Consiliul trebuie, de asemenea, să adopte, în mod oficial, Directiva privind reducerea mai rapidă și mai sigură a surplusului de impozit reținut la sursă, ca urmare a reemiterii opiniei Parlamentului European. În cele din urmă, Consiliul va aproba raportul bianual al ECOFIN către Consiliul European privind aspectele fiscale și concluziile privind progresele înregistrate de Grupul de lucru pentru Codul de conduită.
Progrese înregistrate în domeniul fiscal sub președinția maghiară
Pe parcursul celor șase luni de președinție a Consiliului UE care se va încheia la 31 decembrie 2024, Ungaria a continuat lucrările privind mai multe dosare fiscale, conform raportului standard al ECOFIN privind aspectele fiscale, care urmează să fie adoptat la 10 decembrie. Mai precis, Consiliul a ajuns la un acord referitor la pachetul privind TV în era digitală (ViDA) și la un acord referitor la propunerea privind certificatul electronic de scutire de TVA. Comisia a continuat lucrările pregătitoare referitoare la propunerea de directivă a Consiliului privind stabilirea prețurilor de transfer prin avansarea discuțiilor tehnice privind posibila instituire a unei platforme pentru stabilirea prețurilor de transfer. De asemenea, s-au înregistrat progrese în ceea ce privește propunerea de directivă a Consiliului privind stabilirea normelor de prevenire a utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale (UNSHELL), pe baza unei noi abordări. „Implicațiile practice ale noii abordări în general și domeniile care ar necesita o atenție suplimentară. Unele delegații au considerat că este important să se clarifice relația cu Directiva privind cooperarea administrativă (DAC). S-a subliniat că trebuie să se facă pașii următori în acest dosar astfel încât să nu ducă la o sarcină administrativă excesivă pentru întreprinderi și autoritățile fiscale”, se arată în raport. Ungaria a continuat să lucreze la Directiva de instituire a unui sistem de impozitare la sediul central pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlocii (HOT). Cu toate acestea, raportul subliniază că, deși statele membre sprijină pe deplin obiectivul general de a facilita activitățile transfrontaliere ale IMM-urilor, sprijinul pentru propunerea legislativă HOT este „foarte limitat”. În cele din urmă, Ungaria a început negocierile cu privire la propunerea de directivă a Consiliului referitoare la modificarea Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), publicată în octombrie 2024, și la lucrările privind negocierile privind cooperarea fiscală în cadrul Organizației Națiunilor Unite pe baza discuțiilor dintre statele membre în UE.
Introducerea unui model comun și a unor formate electronice de raportare pentru rapoartele CbC
Comisia Europeană a publicat luni, 2 decembrie, regulamentul final de implementare care introduce un model comun și formate electronice de raportare pentru aplicarea Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește informațiile care trebuie prezentate în rapoartele defalcate pe țări privind informațiile referitoare la impozitul pe venit (așa-numita directivă CbCR). Directiva impune întreprinderilor să elaboreze, să publice și să pună la dispoziție un raport privind informațiile referitoare la impozitul pe profit pentru ultimul dintre cele două exerciții financiare consecutive în care venitul consolidat la data bilanțului depășește un total de 750.000.000 euro. Regulamentul de implementare urmărește asigurarea faptului că rapoartele CbC sunt comparabile și pot fi citite automat. În special, se solicită entităților obligate să se asigure că prezentarea vizuală și conținutul raportului privind informațiile referitoare la impozitul pe profit respectă specificațiile prevăzute în Anexa I. La întocmirea raportului privind informațiile referitoare la impozitul pe venit, textul prevede că entitățile obligate trebuie să asigure următoarele: – utilizarea formatului XHTML și încorporarea marcajelor utilizând specificațiile Inline XBRL, în conformitate cu specificațiile XBRL aplicabile prevăzute în Anexa II; – marcarea prezentărilor de informații care utilizează taxonomia de bază cu elementele enumerate în Tabelul 2 din Anexa IV, în conformitate cu dispozițiile de marcare și depunere prevăzute în Anexa III. Regulamentul de implementare se va aplica rapoartelor referitoare la informațiile privind impozitul pe profit pentru exercițiile financiare care încep la 1 ianuarie 2025 sau ulterior acestei date. Regulamentul de implementare va intra în vigoare la 22 decembrie 2024.
Eurodeputații îl chestionează pe președintele Grupului de lucru pentru Codul de conduită
Marți, 3 decembrie, Subcomitetul FISC al Parlamentului European a avut un schimb de opinii cu María José Garde, președintele consiliului Grupului de lucru pentru Codul de conduită (CoCG) privind impozitarea întreprinderilor. Concentrându-se asupra realizărilor, María Garde a afirmat că activitatea grupului a condus la examinarea a 480 regimuri fiscale din cadrul UE și la anularea a 130 dintre acestea. În afara UE, 95 de jurisdicții au fost analizate, iar trei noi jurisdicții au fost adăugate în acest proces în acest an (Brunei, Kuweit și Noua Zeelandă). Activitatea grupului a dus la eliminarea a 130 de regimuri fiscale din afara UE. María Garde a declarat eurodeputaților că cea mai importantă activitate în curs de desfășurare se concentrează pe dezvoltarea criteriului de transparență privind beneficiarii reali, care, a spus ea, va fi gata în următoarele câteva luni. În timpul dezbaterii, eurodeputații au subliniat în principal discrepanțele dintre listele de jurisdicții necooperante întocmite de grup și cele ale ONG-urilor și au susținut că acele criterii pe care grupul le folosea pentru a judeca o jurisdicție ca necooperantă aveau nevoie urgentă de reformă. Aceștia au susținut, de asemenea, că sunt necesare numeroase alte reforme ale activității grupului. María Garde a răspuns că scopul activității grupului nu este de a ajunge la sancționarea jurisdicțiilor, ci mai degrabă de a încuraja cooperarea cu acestea și de a stabili un dialog continuu, cu scopul de a atrage aceste jurisdicții într-un sistem de impozitare echitabil. De asemenea, eurodeputații și-au exprimat surprinderea că Insulele Virgine Britanice au fost recent eliminate de pe lista jurisdicțiilor fiscale necooperante și au fost puse alte întrebări cu privire la modul de tratare a situației Gibraltarului acum că țara nu mai este în UE.
EPPO asigură cinci condamnări în cadrul investigației privind frauda în materie de TVA care implică testele COVID-19
Cinci persoane au fost condamnate de Curtea Regională din München pentru fraudă organizată în materie de TVA, în urma unei anchete privind frauda în materie de TVA în valoare de mai multe milioane de euro, condusă de Parchetul European (EPPO) din München, a anunțat EPPO vineri, 29 noiembrie. Se estimează că aceste activități infracționale, care au implicat comerțul cu teste COVID-19, au cauzat o pierdere de TVA de aproximativ 14 milioane de euro. Inculpații au organizat o fraudă transfrontalieră de tip „carusel TVA” – o schemă infracțională complexă care profită de normele UE privind tranzacțiile transfrontaliere între statele membre, deoarece acestea sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată. Cei cinci inculpați au fost arestați într-o etapă anterioară a anchetei anul trecut, după percheziții în Germania, Italia și Spania. Poliția financiară italiană din Imperia l-a arestat pe unul dintre ei în Italia. Liderul organizației a fost condamnat la șase ani de închisoare, iar ceilalți au primit sentințe de patru ani și trei luni, patru ani, iar doi au fost condamnați la doi ani și șase luni de închisoare.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 ore
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 9 decembrie 2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
O nouă ediție a programului de titluri de stat Fidelis pentru populație
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 05.12.2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
UE și țările Mercosur au finalizat negocierile pentru un acord de liber schimb
-
ECONOMIEacum 4 zile
România, printre cele mai mari scăderi din UE ale producției de servicii, în septembrie
-
ECONOMIEacum 4 zile
Din 9 decembrie, românii pot investi în titlurile de stat Tezaur
-
ECONOMIEacum 4 zile
BERD și România își consolidează cooperarea în domeniul energiilor regenerabile
-
ECONOMIEacum 3 zile
MF propune modificări la Procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor