Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 februarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Liderii UE au convenit asupra unei prelungiri a bugetului UE pentru 2021-2027

Ca urmare a ședinței lor din decembrie, liderii UE au discutat, joi, 1 februarie, în cadrul unui summit extraordinar, revizuirea la jumătatea perioadei a cadrului financiar multianual (CFM) 2021-2027. În acest context, liderii au convenit să acorde fonduri suplimentare pentru un număr limitat de domenii prioritare printr-o combinație de fonduri noi și existente. Fondurile suplimentare acoperă sprijinul pentru Ucraina, migrația și dimensiunea externă, platforma Tehnologii strategice pentru Europa (STEP), plățile dobânzilor Next Generation EU, instrumentele speciale, noile resurse proprii și elementele care reduc impactul asupra bugetelor naționale. Din suma totală, 33 de miliarde de euro reprezintă împrumuturi, iar 10,6 miliarde de euro reprezintă realocări din finanțarea existentă. Fondurile suplimentare ar trebui să fie distribuite după cum urmează:  50 miliarde de euro pentru Facilitatea pentru Ucraina (17 miliarde de euro sub formă de granturi și 33 de miliarde de euro sub formă de împrumuturi); 2 miliarde de euro pentru migrație și gestionarea frontierelor; 7,6 miliarde de euro pentru vecinătate și pentru lume; 1,5 miliarde de euro pentru Fondul european de apărare în cadrul noului instrument STEP; 2 miliarde de euro pentru instrumentul de flexibilitate; 1,5 miliarde de euro pentru rezerva pentru solidaritate și ajutoare de urgență. În continuare, Consiliul UE și Parlamentul European trebuie să adopte revizuirea la jumătatea perioadei. În plus, în contextul cererilor fermierilor, care au protestat în aceeași zi la Bruxelles, liderii UE au discutat provocările din sectorul agricol și au decis să lanseze un proiect de simplificare a normelor Politicii Agricole Comune (PAC).

Parlamentul European și Consiliul organizează o audiere publică cu privire la viitorul sediu AMLA

Marți, 30 ianuarie, Parlamentul European și Consiliul UE au organizat o audiere publică cu privire la selectarea viitorului sediu al Agenției de combatere a spălării banilor (AMLA). Cei nouă candidați (Bruxelles, Dublin, Frankfurt, Madrid, Paris, Riga, Roma, Viena și Vilnius) pentru a găzdui viitorul AMLA și-au prezentat ofertele și au răspuns la întrebările eurodeputaților și reprezentanților Consiliului. A fost pentru prima dată când audierile publice fac parte din procesul de selectare a sediului unei noi agenții UE, ca urmare a hotărârii Curții de Justiție a UE care a acordat Parlamentului un cuvânt de spus egal cu cel al Consiliului în stabilirea orașelor-gazdă ale viitoarelor agenții. În continuare, decizia finală privind locația sediului AMLA va fi luată de co-legiuitori în cadrul unui vot comun la 22 februarie. Locația sediului rezultată în urma procesului va fi inclusă în regulamentul AMLA și adoptată oficial ca parte a textului legislativ. Parlamentul și Consiliul au ajuns la acorduri de prevedere cu privire la alte părți ale pachetului de măsuri împotriva spălării banilor și finanțării terorismului. Înainte ca pachetul să poată intra în vigoare, co-legiuitorii trebuie să adopte în mod oficial legile, pe care s-au angajat să le adopte înainte de alegerile UE din iunie 2024.

Președinția belgiană propune un nou text de compromis privind propunerea FASTER

Președinția belgiană a Consiliului UE ar fi propus să excepteze doar piețele bursiere mici cu sisteme cuprinzătoare de reținere a impozitului la sursă de la prevederile conexe ale propunerii pentru rambursarea mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă (FASTER). Președinția belgiană pare să urmărească ideea de a scuti statele membre care au deja un sistem cuprinzător de reținere la sursă bazat pe Capitolul III din Directiva propusă. Se presupune că Președinția belgiană introduce un criteriu de eligibilitate cantitativ pe lângă cele patru criterii calitative sugerate de fosta Președinție spaniolă a Consiliului UE. În conformitate cu propunerea belgiană, care a fost prezentată statelor membre la 25 ianuarie, țările UE cu sisteme cuprinzătoare de reținere la sursă care au, în ultimii doi ani consecutivi, un raport de capitalizare a pieței egal cu sau mai mare de 1%, vor aplica în mod irevocabil Capitolul III. Președinția a definit rata de capitalizare a pieței ca fiind „raportul exprimat ca procent din capitalizarea de piață a unui stat membru la (31 decembrie) întreaga capitalizare a pieței Uniunii Europene” în aceeași zi. Conform propunerii, țările care nu dispun de un sistem cuprinzător de reținere la sursă ar trebui, de asemenea, să aplice Capitolul III, indiferent dacă capitalizarea lor de piață este sub, egală sau peste pragul de 1 la sută. Președinția belgiană își propune să ajungă la un acord cu privire la propunerea FASTER în cadrul ședinței Consiliului Ecofin din aprilie, conform unui calendar orientativ.

Eurodeputații susțin un schimb mai bun de date și mai puțină birocrație pentru companii

Eurodeputații din Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) din Parlamentul European au adoptat luni, 29 ianuarie, poziția lor cu privire la propunerea Comisiei de modificare a mai multor reglementări financiare ale UE în ceea ce privește anumite dispoziții de raportare în domeniul serviciilor financiare și al sprijinului pentru investiții, publicată în octombrie 2023. Eurodeputații au subliniat că cererea tot mai mare de date face necesară colectarea acestora într-un mod consecvent și standardizat în toate jurisdicțiile. Aceștia propun extinderea domeniului de aplicare al propunerii inițiale a Comisiei și au decis că nu numai toate autoritățile europene de supraveghere (AES) responsabile cu supravegherea în sectorul financiar din UE, ci și Comitetul unic de rezoluție (SRB) responsabil cu soluționarea băncilor aflate în dificultate și Autoritatea europeană de combatere a spălării banilor (AMLA) ar fi obligate să respecte noile norme. Eurodeputații doresc ca aceste autorități să revizuiască în mod regulat dispozițiile de prezentare a informațiilor pentru a le elimina pe cele care sunt învechite, disproporționate sau duplicative. Acestea ar trebui, de asemenea, să ofere opinii cu privire la modul de abordare a inconsecvențelor, a redundanței și a posibilelor lacune în ceea ce privește solicitarea de raportare incluse în legislația din sectorul financiar, atât în vigoare, cât și în procedurile legislative în curs. Eurodeputații își doresc, de asemenea, ca autoritățile să depună eforturi pentru principiul „raportează o singură dată”, astfel încât informațiile de la instituțiile financiare sau alte entități raportoare să fie raportate o singură dată unei singure autorități. Autoritățile ar trebui să partajeze și să reutilizeze aceste informații, protejând în același timp protecția datelor, secretul profesional și proprietatea intelectuală, afirmă aceștia. Textul a fost adoptat cu 33 de voturi pentru, 1 vot împotrivă și nicio abținere.

Markus Pieper a fost numit reprezentant al UE pentru IMM-uri

Miercuri, 31 ianuarie, Comisia Europeană l-a numit pe Markus Pieper în calitate de reprezentat al UE pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), pentru a oferi îndrumări și consiliere cu privire la aspectele legate de IMM-uri. Markus Pieper este membru al Parlamentului European din 2004, a făcut parte din Comisia pentru industrie, cercetare și energie și a fost raportor pe probleme cruciale legate de IMM-uri. Înainte de rolul său în Parlamentul European, Markus Pieper a fost director general al unei Camere de Comerț regionale din Germania. Markus Pieper va prelua funcția în cadrul Direcției Generale Piață Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri (DG GROW). El va raporta direct președintelui Ursula von der Leyen și comisarului pentru Piața Internă cu privire la toate activitățile legate de IMM-uri. Reprezentantul UE pentru IMM-uri va prezida, de asemenea, rețeaua de reprezentanți ai IMM-urilor. El va lucra în special în direcția reducerii sarcinilor birocratice pentru întreprinderi, filtrând viitoarea legislație a UE referitoare la IMM-uri și semnalând Comisiei pe cele care merită o atenție deosebită din perspectiva IMM-urilor. Data intrării în vigoare a numirii sale va fi stabilită ulterior, a declarat Comisia.

Comisia Europeană raportează probleme tehnice legate de sistemul registrului tranzitoriu CBAM

Luni, 29 ianuarie, Comisia Europeană a raportat probleme tehnice care au determinat unele întreprinderi să nu poată prezenta date și rapoarte referitoare la mecanismul european de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și la Sistemul de Control al importurilor (ICS2). Acest lucru se datorează unui incident care implică o componentă tehnică care afectează mai multe sisteme vamale ale UE, inclusiv ICS2, și funcționarea registrului CBAM, a declarat Comisia. Pentru a facilita raportarea, declaranții care s-au confruntat cu dificultăți în raportare și care nu și-au prezentat încă raportul trimestrial CBAM începând cu 1 februarie, a fost pusă la dispoziție o nouă funcționalitate privind registrul tranzitoriu, permițându-le să „solicite depunerea cu întârziere”, acordându-le 30 de zile suplimentare pentru a-și prezenta raportul CBAM. Nu se vor impune sancțiuni declaranților care au întâmpinat dificultăți în depunerea primului lor raport CBAM. Prezentarea întârziată a unui raport CBAM din cauza erorilor de sistem ar fi, prin definiție, considerată justificată atâta timp cât transmiterea are loc imediat după depășirea erorilor tehnice, a clarificat Comisia. Declaranții care nu se confruntă cu nicio problemă tehnică majoră sunt în continuare încurajați să își prezinte raportul CBAM până la sfârșitul perioadei de raportare.

CJUE afirmă că un angajat care utilizează detaliile angajatorului pentru a emite facturi false este răspunzător pentru valoarea impozitului implicat

Marți, 30 ianuarie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis o hotărâre ca răspuns la o cerere de hotărâre preliminară formulată în temeiul articolului 267 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene din partea Curții Supreme Administrative din Polonia privind facturile false emise de un angajat care utilizează datele angajatorului său fără știrea acestuia. Ca răspuns la întrebarea adresată de Curtea Supremă de Justiție cu privire la întrebarea care dintre compania ale cărei date au fost folosite în mod ilegal pe factură și angajatul care a emis factura este răspunzător pentru TVA, s-a hotărât că un angajat al unei companii care emite facturi false și folosește datele angajatorului său înregistrat în scopuri de TVA este răspunzător pentru valoarea impozitului înscris pe acestea. Acest lucru se poate întâmpla numai cu condiția ca angajatorul, care este supus TVA-ului, să fi exercitat diligența necesară în mod rezonabil pentru a controla comportamentul angajatului său, adaugă CJUE. CJUE consideră că TVA-ul nu poate fi datorat de către emitentul aparent al unei facturi false atunci când acționează cu bună-credință, iar autoritățile fiscale sunt conștiente de existența unei facturi false. O interpretare diferită ar fi contrară scopului Directivei TVA, care este de a preveni frauda și de a împiedica persoanele să se bazeze în mod fraudulos pe normele dreptului Uniunii Europene. Pentru a se considera că a acționat cu bună-credință, angajatorul trebuie să dovedească faptul că a exercitat grija necesară în mod rezonabil pentru a controla baza de impozitare, a concluzionat CJUE.

Blocați agenda: Conferința ETAF de miercuri, 17 aprilie 2024

Luni, 17 aprilie 2024

Conferința ETAF

Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

14:30–17:00

@Sofitel Brussels Europe, Place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE.

Datorită apropierii lor de companii, consultanții fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.

Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele de viitor pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.

Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Vorbitorii vor fi anunțați în curând.

Interpretare simultană engleză, germană, română.

De asemenea, conferința va fi transmisă în direct.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională

Radio CECCAR FM

Prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională, organizat de Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Dâmbovița în colaborare cu Universitatea Valahia din Târgoviște, a avut loc pe 31 octombrie și 1 noiembrie 2024. Filiala CECCAR Dâmbovița a fost prezentă pentru a sprijini tinerii interesați de o carieră în domeniul financiar-contabil, facilitând astfel accesul acestora la informații esențiale despre profesia contabilă.

Marijana Buță, vicepreședinte al Consiliului filialei CECCAR Dâmbovița, a interacționat direct cu vizitatorii, răspunzând la întrebări și oferind detalii despre cerințele și beneficiile accesului la profesia de expert contabil sau contabil autorizat. Standul filialei a atras atenția atât tinerilor aflați la început de carieră, cât și profesioniștilor care urmăresc noi direcții de dezvoltare într-un sector în continuă transformare.

Participanții la târg au avut ocazia să afle informații despre modalitățile de acces în profesie, tipurile de activități contabile recunoscute și avantajele de a deveni membri ai CECCAR. Prin prezența sa, CECCAR Dâmbovița a subliniat importanța formării continue și a adaptabilității profesionale într-un mediu dinamic, în care contabilitatea joacă un rol strategic în economie.

Galerie foto

CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Dâmbovița și ITM: Marți, 12 noiembrie – seminar online despre dialogul social și adeverința de vechime

Radio CECCAR FM

Filiala CECCAR Dâmbovița, în parteneriat cu Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM), organizează marți, 12 noiembrie 2024, cu începere de la ora 16:00, un seminar online destinat atât angajatorilor, cât și angajaților, pentru o mai bună informare asupra prevederilor actuale referitoare la dialogul social și eliberarea adeverinței de vechime. Evenimentul se va desfășura pe platforma ZOOM.

Agenda seminarului include două subiecte principale. Primul punct vizează conștientizarea importanței prevederilor Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, oferind participanților o perspectivă detaliată asupra obligațiilor și drepturilor stabilite de acest act normativ. Al doilea subiect se concentrează pe procedura eliberării adeverinței de vechime, un document esențial pentru angajați și angajatori deopotrivă, în contextul relațiilor de muncă.

Invitatul special al evenimentului, Marius Lixandru, inspector-șef al ITM Dâmbovița, va prezenta și explica aspectele esențiale legate de aceste teme și va răspunde întrebărilor participanților. Această inițiativă reprezintă un pas important în susținerea informării corecte și a conformării la cerințele legislative în vigoare, contribuind la îmbunătățirea comunicării și colaborării între angajați și angajatori.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 noiembrie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Comisia Europeană adoptă propunerea DAC9

La 28 octombrie 2024, Comisia Europeană a publicat o propunere pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), cu scopul de a simplifica obligațiile de conformare pentru grupurile de întreprinderi multinaționale (MNE) în temeiul Directivei privind pilonul doi. Propunerea ar permite ca întreprinderile multinaționale care intră sub incidența pilonului doi să își îndeplinească obligațiile de depunere o singură dată în statul membru al societății-mamă sau al entității desemnate pentru depunerea declarațiilor, în loc să solicite depunerea unei declarații cu informații privind impozitul suplimentar în fiecare stat membru în care se află entitățile constitutive. În acest scop, Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al schimbului automat de informații între autoritățile statelor membre în temeiul DAC pentru a include rapoartele depuse de întreprinderile multinaționale în temeiul Directivei privind pilonul doi. Articolul 44 din Directiva privind pilonul doi prezintă informațiile relevante pentru depunerea declarațiilor în temeiul Directivei privind pilonul doi, inclusiv identificarea entităților constitutive ale întreprinderilor multinaționale, detaliile privind structura corporativă și informațiile necesare pentru calcularea ratei efective de impozitare, a impozitului suplimentar și a alocărilor. OCDE a dezvoltat un model standard (GloBE Information Return sau GIR) pentru a ajuta entitățile să își îndeplinească obligațiile de depunere. Prezenta propunere transpune GIR în legislația UE ca declarație obligatorie privind informațiile despre impozitul suplimentar, menționată la articolul 44 din Directiva privind pilonul doi. Entitățile raportoare trebuie să depună declarația cu informații referitoare la impozitul suplimentar în termen de 15 luni de la sfârșitul exercițiul financiar, cu un termen prelungit de 18 luni pentru primul exercițiu financiar de raportare. Părțile relevante ale declarației cu informații referitoare la impozitul suplimentar vor fi apoi schimbate între autoritățile statelor membre în temeiul „abordării de diseminare” aprobată de cadrul general incluziv OCDE/G20 cât mai curând posibil și în termen de cel mult trei luni de la termenul-limită de depunere pentru exercițiul financiar de raportare. În mod excepțional, pentru primul an de aplicare a Directivei privind pilonul doi (și anume exercițiul financiar de raportare 2024), termenul pentru schimbul de informații trebuie prelungit la șase luni după termenul de depunere, pentru a ține seama de eventualele întârzieri în noul sistem de schimb. Comisia Europeană a identificat o „urgență politică” pentru adoptarea acestei propuneri, întrucât se așteaptă ca întreprinderile multinaționale să prezinte prima lor declarație cu informații despre impozitul suplimentar până la 30 iunie 2026, conform cerințelor Directivei privind pilonul doi. În consecință, propune ca guvernele UE să pună în aplicare DAC9 până la 31 decembrie 2025. În prezent, propunerea trebuie examinată și adoptată de statele membre. Acesta va fi discutat pentru prima dată în cadrul grupului de lucru privind chestiunile fiscale din 13 noiembrie.

Miniștrii de finanțe ai UE se reunesc la 5 noiembrie pentru a hotărî soarta ViDA

Miniștrii de finanțe din UE se reunesc marți, 5 noiembrie, pentru a discuta chestiuni economice și financiare, în special pentru a adopta un acord privind mult-așteptatul pachet privind TVA în era digitală (ViDA), care a fost blocat de luni de zile din cauza regulii privind furnizorii desemnați. Norma privind furnizorii desemnați, care ar face platformele online responsabile de colectarea TVA în numele utilizatorilor lor, s-a confruntat cu rezistență din partea Estoniei, în special din cauza îngrijorărilor că ar putea afecta negativ micii comercianți care se încadrează sub pragul de înregistrare în scopuri de TVA. Într-un efort de a depăși impasul, Ungaria a prezentat o nouă propunere de compromis care îmbunătățește și mai mult exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out) a IMM-urilor, permițând statelor membre să excludă IMM-urile din regimul furnizorilor desemnați, fără a fi nevoie să justifice decizia în fața comitetului TVA. Compromisul ar introduce, de asemenea, o perioadă de tranziție în care regula ar fi voluntară de la 1 iulie 2028 și obligatorie de la 1 ianuarie 2030. Acest lucru deschide calea către adoptarea mult-așteptată a pachetului complet, care include, de asemenea, dispoziții privind facturarea electronică și înregistrarea unică în scopuri de TVA, deja convenite provizoriu în luna mai. Toate textele și notele de compromis referitoare la pachetul ViDA pregătit pentru reuniune sunt disponibile aici. Miniștrii vor face, de asemenea, un bilanț al punerii în aplicare a mecanismului de redresare și reziliență (RRF) și vor fi informați cu privire la situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Consiliul va organiza un schimb de opinii cu privire la raportul anual pe 2024 al Consiliului Fiscal European (EFB), în prezența președintelui EFB, Niels Thygesen. Consiliul va aproba concluziile privind progresele înregistrate în ceea ce privește prioritățile statistice ale UE, oferind în același timp îndrumări pentru continuarea lucrărilor. În cele din urmă, Consiliul și Comisia vor prezenta miniștrilor principalele rezultate ale reuniunii miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale din G20, care a avut loc la 23-24 octombrie 2024 la Washington.

Comisia Europeană a publicat un raport de implementare privind revizuirea Directivei DRM

Comisia Europeană a publicat luni, 28 octombrie, un raport de implementare privind revizuirea Directivei (UE) 2017/1852 a Consiliului din 10 octombrie 2017 privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană (Directiva DRM). Directiva stabilește un cadru general pentru soluționarea litigiilor dintre statele membre care rezultă din interpretarea și aplicarea acordurilor și convențiilor dintre statele membre care prevăd eliminarea dublei impuneri a veniturilor și, după caz, a capitalului. În conformitate cu rezultatele consultării efectuate cu statele membre și cu părțile interesate, Directiva DRM prevede o îmbunătățire în ceea ce privește eficiența și eficacitatea în comparație cu situația anterioară implementării. Comisia a declarat că acest lucru rezultă din faptul că Directiva DRM prevede termene clare și definite, oferă posibilități îmbunătățite de recurs pentru contribuabil(i) și are un domeniu de aplicare mai larg care acoperă nu numai litigiile privind stabilirea prețurilor de transfer sau atribuirea profiturilor sediilor permanente, ci și orice litigiu care rezultă din interpretarea și aplicarea acordurilor și convențiilor care prevăd eliminarea dublei impuneri a veniturilor. Cu toate acestea, atât statele membre, cât și părțile interesate au indicat în răspunsurile lor că experiența cu normele Directivei DRM este limitată, deoarece abia acum apar primele cazuri de dublă impunere care intră sub incidența Directivei DRM, din cauza închiderii auditurilor fiscale care acoperă exercițiile financiare care încep din sau după 2018. Prin urmare, nu s-a putut oferi niciun feedback sau s-a oferit un feedback limitat cu privire la toate aspectele Directivei DRM și, mai precis, cu privire la etapa de soluționare a litigiilor, deoarece, la momentul redactării prezentului raport, nu a fost înființată nicio comisie consultativă. Cu toate acestea, au fost deja formulate sugestii pentru îmbunătățirea suplimentară a anumitor aspecte ale Directivei DRM în ceea ce privește claritatea interpretării și aplicării anumitor norme sau definiții pentru a asigura o abordare comună. S-a sugerat, de asemenea, extinderea domeniului de aplicare al Directivei DRM și utilizarea mecanismului de soluționare a litigiilor legate de alte directive în domeniul fiscal direct și indirect. O evaluare completă a Directivei DRM trebuie efectuată după ce vor fi disponibile mai multe informații și experiență cu privire la cazurile reale, inclusiv cu privire la cazurile care au ajuns în etapa de soluționare a litigiilor. Directiva DRM intră, de asemenea, sub incidența unui audit al Curții de Conturi Europene în curs privind concurența fiscală dăunătoare în UE.

Noul document de discuție al Comisiei Europene privind facilitățile fiscale

Într-un document de discuție publicat marți, 29 octombrie, Direcția Generală pentru Afaceri Economice și Financiare a analizat aspecte legate de facilitățile fiscale în domeniul impozitării veniturilor personale (PIT), taxei pe valoare adăugată (TVA) și impozitării corporative. Facilitățile fiscale sunt măsuri de reducere a impozitelor care vizează unele activități dezirabile din punct de vedere social sau anumite grupuri de contribuabili. La fel ca programele privind cheltuielile, facilitățile fiscale pot fi utilizate în scopuri de alocare sau redistribuire, subliniază autorii. În același timp, facilitățile fiscale pot face sistemul fiscal mai complex, mai puțin transparent, pot avea efecte negative asupra distribuției și pot duce la pierderi substanțiale de venituri. Documentul mai subliniază că, în unele cazuri, acestea pot duce la o concurență fiscală dăunătoare între statele membre. Facilitățile fiscale din PIT care sunt acoperite de acest studiu sunt estimate să reprezinte aproximativ 16% din veniturile fiscale din PIT în EU27 (ceea ce este echivalent cu aproximativ 1,2% din PIB în medie). Cotele reduse de TVA au o magnitudine similară, la aproximativ 16% din TVA plătit de gospodării în EU27 (reprezentând în medie aproximativ 1,1% din PIB). Raportarea, monitorizarea și evaluarea regulată a facilităților fiscale sunt esențiale, deoarece permit statelor membre să își analizeze și să își revizuiască politicile fiscale. Autorii constată că eliminarea sau reducerea facilităților fiscale (ineficiente sau nerentabile) poate crea, în unele cazuri, un spațiu fiscal crucial care să permită consolidarea fiscală, o reducere neutră din punctul de vedere al veniturilor a ratelor legale de impozitare sau schimbări fiscale favorabile dezvoltării.

Programul de lucru al Subcomisiei FISC 2025

Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European ar fi convenit programul său de lucru pentru 2025, care a fost aprobat la 25 octombrie de Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) prin procedură scrisă. Subcomisia FISC intenționează să emită două rapoarte din proprie inițiativă: primul privind un „cadru fiscal coerent pentru sectorul financiar al UE” și al doilea privind „rolul normelor fiscale simple și al fragmentării fiscale în competitivitatea europeană”. Acesta din urmă ar trata barierele fiscale rămase în calea investițiilor transfrontaliere, a afacerilor transfrontaliere, a lucrătorilor transfrontalieri și a lucrătorilor independenți din UE. De asemenea, va analiza impactul stimulentelor fiscale naționale asupra fragmentării cadrului fiscal al UE și va formula sugestii pentru simplificarea normelor fiscale ale UE. Subcomisia FISC intenționează, de asemenea, să solicite serviciului său de cercetare două studii. Primul se va concentra pe stimulente fiscale și pe cele mai bune practici pentru a stimula investițiile private și pentru a împiedica practicile fiscale dăunătoare. Studiul va trata eficacitatea stimulentelor fiscale și impactul acestora asupra investițiilor și finanțelor publice. De asemenea, se va analiza dacă stimulentele fiscale ar putea denatura piața unică a UE și ar facilita planificarea fiscală agresivă. În plus, va examina apariția creditelor fiscale ca mijloc de subvenționare a companiilor ca reacție la implementarea Pilonului 2. Studiul va identifica cele mai bune practici ale statelor membre privind stimulentele fiscale pentru cercetare și dezvoltare. De asemenea, ar putea lua în considerare impactul stimulentelor fiscale naționale asupra investițiilor transfrontaliere și asupra fragmentării pieței interne. Cel de-al doilea studiu va trata barierele fiscale, lucrătorii transfrontalieri și fragmentarea cadrului fiscal al UE. Subcomisia FISC se va reuni pe 7 noiembrie pentru a participa la audierea lui Wopke Hoekstra. Următoarele reuniuni periodice ale FISC sunt programate în prezent pentru 21 noiembrie și 3 decembrie.

Statele membre ajustează Declarația de la Budapesta privind competitivitatea UE

Statele membre pregătesc un proiect de declarație privind competitivitatea UE pe care liderii UE urmează să îl adopte vineri, 8 noiembrie, în cadrul reuniunii informale de la Budapesta. Potrivit unui draft promovat în spațiul public de surse neoficiale, liderii UE trebuie să invite Comisia să prezinte până în iunie 2025 o nouă și cuprinzătoare strategie orizontală privind aprofundarea pieței unice, pe baza rapoartelor Letta și Draghi și a recomandărilor acestora, în special în domeniul energiei, finanțelor și telecomunicațiilor. Această strategie trebuie să trateze: – eliminarea obstacolelor rămase, asigurând în același timp condiții de concurență echitabile; – îmbunătățirea normelor actuale și asigurarea implementării și a aplicării acestora; și – prezentarea unui cadru general mai puternic și mai eficient de guvernanță a pieței unice. De asemenea, proiectul prevede că o mai mare convergență în cadrul pieței unice în materie fiscală ar spori productivitatea și creșterea economică. Prin urmare, invită Consiliul și statele membre să depună eforturi pentru a promova convergența fiscală în vederea promovării economiilor și investițiilor transfrontaliere în Uniune, în special prin dezvoltarea instrumentului existent. De asemenea, textul pune accentul pe transformarea digitală, afirmând că aceasta trebuie accelerată prin investiții în infrastructura digitală, depășind barierele transfrontaliere din sectorul telecomunicațiilor prin utilizarea unor tehnologii de ultimă generație. În cele din urmă, recunoaște despre cadrul general de reglementare al UE că trebuie să fie mai simplu, mai previzibil și mai stabil și include un angajament pentru un plan ambițios de reducere drastică a poverilor administrative și de raportare.

Următoarea ediție a buletinului săptămânal de știri va fi publicată în mod excepțional vineri, 8 noiembrie, în loc de luni, 11 noiembrie.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

Trending