PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 11 martie 2024
Avocatul general al CJUE: Opinia cu privire la exonerarea de privilegii profesionale potrivit DAC6 în cazul persoanelor care nu sunt avocați
Joi, 29 februarie, avocatul general Nicholas Emiliou și-a exprimat opinia referitoare la cauza C-623/22, Belgian Association of Tax Lawyers, privind conformitatea cu dreptul Uniunii și principiile fundamentale ale DAC6, Directiva (UE) 2018/822 privind schimbul automat și obligatoriu de informații în domeniul fiscal în ceea ce privește acordurile transfrontaliere raportabile. Nicholas Emiliou sugerează că CJUE trebuie să răspundă întrebărilor adresate de Curtea Constituțională din Belgia, în sensul că examinarea întrebărilor nu a scos la iveală nicio problemă care afectează validitatea DAC6 și afirmă că obligația de a raporta toate acordurile fiscale transfrontaliere agresive autorităților competente impusă de DAC6 nu reprezintă o încălcare gravă a principiilor dreptului Uniunii. În plus, în concluziile sale, Nicholas Emiliou a afirmat că statele membre pot excepta intermediarii de la obligația de raportare cu privire la acordurile transfrontaliere raportabile numai în cazul în care obligația de raportare încalcă secretul profesional care se aplică avocaților și altor profesioniști tratați în același mod ca avocații în circumstanțe excepționale și adoptă o interpretare restrictivă a faptului că această exceptare nu poate fi extinsă la activitățile profesioniștilor, cum ar fi contabilii, auditorii și consilierii fiscali care nu sunt implicați în administrarea justiției. Cu toate acestea, concluziile avocatului general Nicholas Emiliou nu au caracter obligatoriu pentru Curte, iar aceasta își va pronunța hotărârea în lunile următoare.
Comisia Europeană propune o scutire de TVA pentru investițiile UE în domeniul apărării
Marți, 5 martie, Comisia Europeană a prezentat o Strategie industrială europeană de apărare (EDIS) și un Program european pentru industria de apărare (EDIP), menite să consolideze pilonul industrial al pregătirii UE în materie de apărare. Aceste noi propuneri includ o scutire de TVA pentru echipamentele de apărare ale UE. Comisia a propus ca statele membre să beneficieze de o scutire de TVA sau de accize, pentru echipamentele, tehnologia sau serviciile de apărare achiziționate și deținute în comun, ca parte a noii structuri a Programului european pentru armament (SEAP). „O cooperare în acest cadru general ar trebui, de asemenea, să permită statelor membre, în anumite condiții, să beneficieze de o rată de finanțare sporită, de proceduri de achiziții simplificate și armonizate și, în cazul în care statele membre dețin în comun echipamentele achiziționate, de o scutire de TVA”, se menționează în propunere. Potrivit propunerii, statele membre ar putea de asemenea să emită obligațiuni pentru finanțarea programelor de înarmare pe termen lung. SEAP ar fi considerată o organizație internațională în scopul emiterii de scutiri de TVA și de accize, precum și de obligațiuni.
Miniștrii de finanțe se întâlnesc la Bruxelles la 12 Martie
Miniștrii de finanțe ai UE se vor întâlni marți, 12 martie, la Bruxelles, pentru a face schimb de opinii cu privire la stadiul actual al punerii în aplicare a mecanismului de redresare și reziliență (RRF), precum și cu privire la stadiul actual al impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Cu această ocazie, Președinția belgiană a Consiliului UE și Comisia Europeană vor informa miniștrii cu privire la principalele rezultate ale reuniunii miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale din G20 din 26-29 februarie 2024. În plus, Consiliul va încerca să aprobe orientările sale privind bugetul UE pentru 2025 și să adopte recomandarea acestuia privind aprobarea care urmează să fie acordată Comisiei pentru implementarea bugetului UE aferent anului 2022. În aceeași zi, miniștrii de finanțe din UE vor participa și la o dezbatere cu miniștrii ocupării forței de muncă și ai afacerilor sociale privind investițiile și reformele sociale pentru economii reziliente. Nicio propunere fiscală nu se află pe ordinea de zi a reuniunii ECOFIN din martie.
Dezbatere ministerială privind propunerea FASTER, stabilită pentru ECOFIN în luna mai
Președinția belgiană a Consiliului UE se pare că a decis să amâne până la reuniunea ECOFIN din luna mai o discuție ministerială privind aspectele nesoluționate referitoare la propunerea de reducere mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă (FASTER). Statele membre trebuie să rezolve în continuare câteva aspecte, inclusiv autoevaluarea de către statele membre a sistemelor lor de scutire de la plata impozitului reținut la sursă, derogările de la articolul 10 și scutirile potrivit Capitolului III al propunerii pentru țările UE cu piețe bursiere mici și sisteme cuprinzătoare de reținere la sursă. Definirea piețelor bursiere mici, care va stabili dacă sistemele de reținere la sursă ale statelor membre sunt „cuprinzătoare”, precum și excluderile sunt probabil puncte majore de discuție. Aceste aspecte nesoluționate vor fi discutate în continuare la nivel tehnic de către grupul de lucru privind aspectele fiscale la 15 martie și 16 aprilie, unde se așteaptă ca Președinția belgiană să prezinte noi texte de compromis.
Nou studiu al Observatorului fiscal al UE privind dezvoltarea paradisurilor fiscale
Observatorul fiscal al UE a publicat marți, 5 martie, un nou document de lucru care analizează factorii determinanți și consecințele dezvoltării paradisurilor fiscale. Autorul, Sébastien Laffitte, a folosit pentru cercetarea sa o nouă bază de date care urmărește crearea și dezvoltarea instituțiilor din străinătate în 48 de paradisuri fiscale. Plecând de la ideea că paradisurile fiscale sunt prestatorii de servicii de pe piața externă, el a arătat că șocurile cererii explică de ce țările devin paradisuri fiscale. El a mai constatat și că șocurile concurenței explică de ce paradisurile fiscale își actualizează reglementările. Această reacție este facilitată de răspândirea tehnologiilor juridice între paradisurile fiscale. În cele din urmă, autorul arată că a deveni un paradis fiscal generează câștiguri PIB pe cap de locuitor și realocare sectorială în țările care adoptă acest statut. În schimb, structura fiscală a țărilor care nu sunt astfel de paradisuri este afectată de apariția paradisurilor fiscale, ceea ce duce la o sarcină fiscală sporită care apasă pe umerii forței de muncă în raport cu capitalul. Evoluțiile recente în reglementarea paradisurilor fiscale, cum ar fi standardul comun de raportare (CRS) coordonat de OCDE și reforma pe doi piloni a sistemului internațional de impozitare a societăților, au introdus, în opinia sa, șocuri negative substanțiale asupra chiriilor din paradisurile fiscale. Potrivit documentului, aceste politici ar putea determina paradisurile fiscale să își actualizeze arhitecturile juridice, de exemplu, prin implementarea unor scheme „cu risc ridicat” de cetățenie prin investiții pentru a ocoli CRS. În consecință, documentul subliniază importanța elaborării unor reglementări internaționale privind paradisurile fiscale, astfel încât să le întărească împotriva inovațiilor juridice și a răspândirii acestora.
Subcomisia FISC a Parlamentului European, despre viitoarea guvernanță fiscală globală
Ultima reuniune a subcomisiei FISC a Parlamentului European pentru actualul mandat va avea loc joi, 19 martie, între orele 3:00 și 4:30. Cu această ocazie, eurodeputații FISC vor avea un schimb de opinii cu Comisia Europeană, OCDE și ONU privind situația actuală și viitorul politicilor fiscale europene și internaționale. În cadrul audierii va fi tratată, în special, recenta rezoluție a ONU în favoarea deschiderii negocierilor privind o convenție-cadru privind cooperarea internațională, care ar consolida rolul ONU în politicile fiscale internaționale. Eurodeputații și experții vor discuta despre viitoarea guvernanță globală a elaborării politicilor fiscale, inclusiv despre rolul ONU și cooperarea sa cu OCDE, precum și despre locul UE în cadrul acestor două foruri. Subcomisia FISC va discuta aceste aspecte cu Manal Corwin (OCDE), Gerassimos Thomas (Comisia Europeană) și Eamonn Prendergast (Delegația UE la ONU).
Zilele fiscalității și dezvoltării la OCDE în 2024
OCDE găzduiește cea de-a patra ediție a „Zilelor fiscalității și dezvoltării”, pe 12-13 martie, virtual pe Zoom. Toți membrii Cadrului general incluziv OCDE/G20 privind BEPS (Cadrul general incluziv) și principalele părți interesate sunt invitați să participe, toate sesiunile fiind deschise și publicului, permițând o privire asupra diferitelor fluxuri de lucru internaționale legate de impozitare întreprinse până în prezent de Cadrul general incluziv. Mai precis, evenimentul va oferi o actualizare a unora dintre inițiativele OCDE de consolidare a capacității fiscale și de îmbunătățire a politicii fiscale și a conformității în țările în curs de dezvoltare, precum și de explorare a viitoarelor provocări. Subiectele includ implementarea soluției pe doi piloni, noile realități ale stabilirii prețului carbonului și consecințele pentru țările în curs de dezvoltare, transparența fiscală, atitudinea față de îndeplinirea obligațiilor fiscale, precum și impozitarea și inegalitatea. Pentru a urmări sesiunile, înregistrează-te aici.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.
Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.
În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.
A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.
Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.
Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.
Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.
Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 19 ore
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 18 ore
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 18 ore
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente