PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 21 septembrie 2023
Comisia Europeană a emis propunerea BEFIT
Comisia Europene a emis marți, 12 septembrie 2023, propunerea Întreprinderile din Europa:Cadrul pentru impozitarea veniturilor (BEFIT). Scopul acestei propuneri este de a reduce costurile de conformitate pentru întreprinderile mari care operează în mai multe state membre și de a face mai simplă detectarea de către autoritățile fiscale naționale a impozitelor datorate de drept. Acest lucru va fi realizat prin introducerea unui nou set unic de norme care va ajuta la stabilirea bazei fiscale pentru grupurile de companii. Mai precis:
1. companiile care sunt membre ale aceluiași grup își vor calcula baza fiscală în conformitate cu un set comun de norme;
2. bazele fiscale ale tuturor membrilor din grup vor fi agregate într-o singură bază fiscală;
3. fiecare membru al grupului BEFIT va avea un procent din baza fiscală agregată calculată pe baza mediei rezultatelor impozabile din ultimii trei ani fiscali.
Propunerea se fundamentează pe acordul fiscal internațional OCDE/G20 pentru un nivel minim global al impozitării și Directiva privind Pilonul II adoptată la sfârșitul lui 2022. Normele propuse ar fi obligatorii pentru grupurile care operează în UE cu venituri anuale combinate de cel puțin 750 de milioane de euro și în care societatea-mamă deține cel puțin 75% din drepturile de proprietate sau din drepturile la profit. Normele ar fi discreționare pentru grupurile mici, care pot alege să se conformeze atât timp cât întocmesc situații financiare consolidate. În cazul în care propunerea este adoptată de Consiliu, ar trebuie să intre în vigoare la 1 iulie 2023.
Comisia Europeană a prezentat Pachetul de sprijin pentru IMM-uri
La 12 septembrie 2023 Comisia Europeană a publicat Pachetul de sprijin pentru IMM-uri cuprins din Regulamentul privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale și o Directivă care stabilește un Sistem fiscal pentru IMM-uri bazat pe sediul social (HOT). Regulamentul privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale își propune să trateze întârzierile în efectuarea plăților care compromit fluxul de numerar al IMM-urilor și afectează negativ competitivitatea și reziliența lanțurilor de aprovizionare. Noile norme ar abroga Directiva privind combaterea întârzierii din 2011 și ar înlocui-o cu un regulament. Propunerea introduce o limită de plată maximă mai strictă de 30 de zile, elimină ambiguitățile și tratează lacunele legale din directiva curentă. Textul propus are ca scop, totodată, să asigure o plată automată a dobânzii acumulate și a comisioanelor compensatorii și introduce măsuri de aplicare și rectificare pentru a proteja companiile împotriva plăților întârziate. Avantajul propunerii HOT va fi faptul că IMM-urile care operează transfrontalier prin prezențe permanente trebuie să interacționeze doar cu o administrație fiscală, respectiv cea a sediului social, în loc să se conformeze cu sisteme fiscale multiple. Totuși, acest lucru nu se aplică pentru grupurile de companii cu subsidiare independente. Comisia își propune să sporească certitudinea și corectitudinea fiscală, să reducă costurile de conformitate și distorsionările din piață care influențează deciziile de afaceri, minimizând în același timp riscul de impozitare dublă și supraimpozitare, precum și numărul litigiilor fiscale.
Discursul Președintelui Comisiei privind Starea Uniunii pentru anul 2023
La 13 septembrie 23, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a susținut, la sediul Parlamentului European din Strasbourg, discursul privind Starea Uniunii pentru anul 2023. Cu privire la obstacolele care îngreunează activitățile de afaceri, aceasta a subliniat că întreprinderile mici nu au capacitatea de a face față unei administrații complexe sau sunt ținute pe loc din cauza proceselor îndelungate. Acest lucru a generat deseori situații în care IMM-urile au mai puțin timp pentru activitățile de afaceri și ratează oportunități de creștere. Astfel, Ursula von der Leyen a anunțat că, până la finalul anului, Comisia va desemna un reprezentant al IMM-urilor europene care să raporteze direct Președintelui Comisiei despre provocările cu care IMM-urile se confruntă în mod obișnuit. Aceasta a adăugat că pentru fiecare nou act legislativ se va desfășura o verificare a competitivității de către un Consiliu independent, iar luna viitoare Comisia va face primele propuneri legislative pentru reducerea obligațiilor de raportare la nivelul UE cu 25%.
Statele G20 rămân angajate în implementarea rapidă a soluției pe doi piloni
Între 9 și 10 septembrie 2023 a avut loc summitul liderilor G20, găzduit de India, unde s-a adoptat Declarația de la New Delhi, care stabilește obiective referitoare la numeroase aspecte globale. Referitor la impozitarea internațională, liderii G20 au decis să implementeze rapid reformele fiscale globale, care implică un cadru general privind impozitarea economiei digitale și un impozit minim global pentru întreprinderi. „Reafirmăm angajamentul nostru de a continua cooperarea pentru un sistem fiscal internațional just, sustenabil și modern adecvat nevoilor secolului 21. Rămânem angajați în implementarea rapidă a pachetului fiscal internațional pe doi piloni”, se specifică în document. Liderii au salutat progresul semnificativ realizat în ceea ce privește Pilonul I, una dintre componentele-cheie ale reformei fiscale globale, inclusiv livrarea unui text al unei Convenții Multilaterale (MLC). Se preconizează că acest document fiscal multilateral va fi pregătit pentru semnare în a doua jumătate a lui 2023. În plus, se înregistrează progrese și legat de Pilonul II. Declarația a precizat că liderii au recunoscut măsurile luate de diverse țări pentru a implementa Normele de combatere a erodării bazei globale (GloBE) ca abordare comună.
Raportul fiscal al secretarului general al OCDE adresat liderilor G20
La 11 septembrie 2023, Raportul fiscal al secretarului general al OCDE a fost livrat liderilor G20. Raportul prezintă ultimele evoluții legate de reforma fiscală internațională din noiembrie 2022. Raportul precizează că s-a atins un punct important la cea de-a cincisprezecea Ședință plenară a Cadrului Incluziv G20/OCDE privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor (BEPS) la 11 iulie 2023, întrucât 138 de membri ai Cadrului Incluziv au aprobat o Declarație de rezultat referitoare la soluția pe doi piloni pentru a trata provocările fiscale generate de digitalizarea economiei (soluție pe doi piloni). Raportul include și o Declarație de rezultat care rezumă pachetul de livrabile elaborat de Cadrul Incluziv pentru a trata elementele rămase ale soluției pe doi piloni: un text al unei Convenții Multilaterale (MLC), măsura „Amount B” a Pilonului I, modelul de prevedere bazată pe tratat (STTR) alături de cadrul de implementare și un plan de acțiuni cuprinzător pregătit de OCDE pentru a sprijini implementarea rapidă și coordonată a soluției pe doi piloni. „Acesta este punctul culminant al unui volum de muncă enorm pentru implementarea acordului de referință din octombrie 2021 și reflectă colaborarea și compromisurile dintre toate părțile din timpul negocierilor”, se precizează în raport.
Parlamentul European a aprobat Directiva DAC8
În timpul ședinței plenare din Strasbourg din 13 septembrie 2023 eurodeputații au aprobat un raport care sprijină propunerea Comisiei Europene pentru cea de-a opta Directivă privind cooperarea administrativă (DAC8). DAC8 va impune platformelor și furnizorilor de servicii legate de criptoactive să raporteze administrațiilor fiscale veniturile obținute din investiții în criptoactive, care vor face schimb de informații cu statele membre. Miniștrii de finanțe europeni au convenit asupra DAC8 în mai 2023, cu mai puțin de șase luni după ce propunerea a fost emisă de Comisia Europeană. Totuși, eurodeputații au dezaprobat faptul că Consiliul nu a așteptat opinia fără caracter obligatoriu a Parlamentului European înainte de a încheia un acord. Raportul include amendamente care sporesc dispozițiile ca statele membre să comunice cu Comisia referitor la eficacitatea măsurilor Directivei și subliniază practicile fiscale dăunătoare și potențialele abuzuri din jurul criptoactivelor pe care Directiva încearcă să le prevină. Raportul sprijină propunerea Comisie și invită Consiliul să solicite punctul de vedere al Parlamentului European, care deține doar un rol consultativ în aspectele fiscale, referitor la măsura în care intenționează să se abată de la textul aprobat și „să modifice substanțial” propunerea Comisiei. Poziția Parlamentului European va fi înaintată Consiliului, Comisiei și parlamentelor naționale.
OCDE – Reforme de politică fiscală pentru anul 2023
La 13 septembrie 2023, OCDE a publicat cea de-a opta ediție a documentului Reforme de politică fiscală: OECD și economii partenere selectate, o publicație anuală care furnizează informații comparative cu privire la reformele fiscale de la nivelul țărilor și monitorizează evoluțiile politice în timp. Raportul monitorizează evoluțiile privind politica fiscală în timp și descrie ultimele tendințe în materie de reformă fiscală. Ediția din acest an se concentrează pe reformele fiscale care au fost introduce și anunțate în timpul anului calendaristic 2022 în 75 de jurisdicții membre ale Cadrului Incluziv al OCDE/G20 privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor, inclusiv toate țările OCDE. Raportul examinează contextul macroeconomic și al veniturilor fiscale și schimbările care au fost făcute în politica fiscală și furnizează totodată o perspectivă a evoluțiilor privind tendințele în materie de reformă fiscală la nivelul categoriilor fiscale.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum o zi
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum o zi
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum o zi
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente