Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 21 septembrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Comisia Europeană a emis propunerea BEFIT

Comisia Europene a emis marți, 12 septembrie 2023, propunerea Întreprinderile din Europa:Cadrul pentru impozitarea veniturilor (BEFIT). Scopul acestei propuneri este de a reduce costurile de conformitate pentru întreprinderile mari care operează în mai multe state membre și de a face mai simplă detectarea de către autoritățile fiscale naționale a impozitelor datorate de drept. Acest lucru va fi realizat prin introducerea unui nou set unic de norme care va ajuta la stabilirea bazei fiscale pentru grupurile de companii. Mai precis:

1. companiile care sunt membre ale aceluiași grup își vor calcula baza fiscală în conformitate cu un set comun de norme;
2. bazele fiscale ale tuturor membrilor din grup vor fi agregate într-o singură bază fiscală;
3. fiecare membru al grupului BEFIT va avea un procent din baza fiscală agregată calculată pe baza mediei rezultatelor impozabile din ultimii trei ani fiscali.

Propunerea se fundamentează pe acordul fiscal internațional OCDE/G20 pentru un nivel minim global al impozitării și Directiva privind Pilonul II adoptată la sfârșitul lui 2022. Normele propuse ar fi obligatorii pentru grupurile care operează în UE cu venituri anuale combinate de cel puțin 750 de milioane de euro și în care societatea-mamă deține cel puțin 75% din drepturile de proprietate sau din drepturile la profit. Normele ar fi discreționare pentru grupurile mici, care pot alege să se conformeze atât timp cât întocmesc situații financiare consolidate. În cazul în care propunerea este adoptată de Consiliu, ar trebuie să intre în vigoare la 1 iulie 2023.

Comisia Europeană a prezentat Pachetul de sprijin pentru IMM-uri

La 12 septembrie 2023 Comisia Europeană a publicat Pachetul de sprijin pentru IMM-uri cuprins din Regulamentul privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale și o Directivă care stabilește un Sistem fiscal pentru IMM-uri bazat pe sediul social (HOT). Regulamentul privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale își propune să trateze întârzierile în efectuarea plăților care compromit fluxul de numerar al IMM-urilor și afectează negativ competitivitatea și reziliența lanțurilor de aprovizionare. Noile norme ar abroga Directiva privind combaterea întârzierii din 2011 și ar înlocui-o cu un regulament. Propunerea introduce o limită de plată maximă mai strictă de 30 de zile, elimină ambiguitățile și tratează lacunele legale din directiva curentă. Textul propus are ca scop, totodată, să asigure o plată automată a dobânzii acumulate și a comisioanelor compensatorii și introduce măsuri de aplicare și rectificare pentru a proteja companiile împotriva plăților întârziate. Avantajul propunerii HOT va fi faptul că IMM-urile care operează transfrontalier prin prezențe permanente trebuie să interacționeze doar cu o administrație fiscală, respectiv cea a sediului social, în loc să se conformeze cu sisteme fiscale multiple. Totuși, acest lucru nu se aplică pentru grupurile de companii cu subsidiare independente. Comisia își propune să sporească certitudinea și corectitudinea fiscală, să reducă costurile de conformitate și distorsionările din piață care influențează deciziile de afaceri, minimizând în același timp riscul de impozitare dublă și supraimpozitare, precum și numărul litigiilor fiscale.

Discursul Președintelui Comisiei privind Starea Uniunii pentru anul 2023

La 13 septembrie 23, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a susținut, la sediul Parlamentului European din Strasbourg, discursul privind Starea Uniunii pentru anul 2023. Cu privire la obstacolele care îngreunează activitățile de afaceri, aceasta a subliniat că întreprinderile mici nu au capacitatea de a face față unei administrații complexe sau sunt ținute pe loc din cauza proceselor îndelungate. Acest lucru a generat deseori situații în care IMM-urile au mai puțin timp pentru activitățile de afaceri și ratează oportunități de creștere. Astfel, Ursula von der Leyen a anunțat că, până la finalul anului, Comisia va desemna un reprezentant al IMM-urilor europene care să raporteze direct Președintelui Comisiei despre provocările cu care IMM-urile se confruntă în mod obișnuit. Aceasta a adăugat că pentru fiecare nou act legislativ se va desfășura o verificare a competitivității de către un Consiliu independent, iar luna viitoare Comisia va face primele propuneri legislative pentru reducerea obligațiilor de raportare la nivelul UE cu 25%.

Statele G20 rămân angajate în implementarea rapidă a soluției pe doi piloni

Între 9 și 10 septembrie 2023 a avut loc summitul liderilor G20, găzduit de India, unde s-a adoptat Declarația de la New Delhi, care stabilește obiective referitoare la numeroase aspecte globale. Referitor la impozitarea internațională, liderii G20 au decis să implementeze rapid reformele fiscale globale, care implică un cadru general privind impozitarea economiei digitale și un impozit minim global pentru întreprinderi. „Reafirmăm angajamentul nostru de a continua cooperarea pentru un sistem fiscal internațional just, sustenabil și modern adecvat nevoilor secolului 21. Rămânem angajați în implementarea rapidă a pachetului fiscal internațional pe doi piloni”, se specifică în document. Liderii au salutat progresul semnificativ realizat în ceea ce privește Pilonul I, una dintre componentele-cheie ale reformei fiscale globale, inclusiv livrarea unui text al unei Convenții Multilaterale (MLC). Se preconizează că acest document fiscal multilateral va fi pregătit pentru semnare în a doua jumătate a lui 2023. În plus, se înregistrează progrese și legat de Pilonul II. Declarația a precizat că liderii au recunoscut măsurile luate de diverse țări pentru a implementa Normele de combatere a erodării bazei globale (GloBE) ca abordare comună.

Raportul fiscal al secretarului general al OCDE adresat liderilor G20

La 11 septembrie 2023, Raportul fiscal al secretarului general al OCDE a fost livrat liderilor G20. Raportul prezintă ultimele evoluții legate de reforma fiscală internațională din noiembrie 2022. Raportul precizează că s-a atins un punct important la cea de-a cincisprezecea Ședință plenară a Cadrului Incluziv G20/OCDE privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor (BEPS) la 11 iulie 2023, întrucât 138 de membri ai Cadrului Incluziv au aprobat o Declarație de rezultat referitoare la soluția pe doi piloni pentru a trata provocările fiscale generate de digitalizarea economiei (soluție pe doi piloni). Raportul include și o Declarație de rezultat care rezumă pachetul de livrabile elaborat de Cadrul Incluziv pentru a trata elementele rămase ale soluției pe doi piloni: un text al unei Convenții Multilaterale (MLC), măsura „Amount B” a Pilonului I, modelul de prevedere bazată pe tratat (STTR) alături de cadrul de implementare și un plan de acțiuni cuprinzător pregătit de OCDE pentru a sprijini implementarea rapidă și coordonată a soluției pe doi piloni. „Acesta este punctul culminant al unui volum de muncă enorm pentru implementarea acordului de referință din octombrie 2021 și reflectă colaborarea și compromisurile dintre toate părțile din timpul negocierilor”, se precizează în raport.

Parlamentul European a aprobat Directiva DAC8

În timpul ședinței plenare din Strasbourg din 13 septembrie 2023 eurodeputații au aprobat un raport care sprijină propunerea Comisiei Europene pentru cea de-a opta Directivă privind cooperarea administrativă (DAC8). DAC8 va impune platformelor și furnizorilor de servicii legate de criptoactive să raporteze administrațiilor fiscale veniturile obținute din investiții în criptoactive, care vor face schimb de informații cu statele membre. Miniștrii de finanțe europeni au convenit asupra DAC8 în mai 2023, cu mai puțin de șase luni după ce propunerea a fost emisă de Comisia Europeană. Totuși, eurodeputații au dezaprobat faptul că Consiliul nu a așteptat opinia fără caracter obligatoriu a Parlamentului European înainte de a încheia un acord. Raportul include amendamente care sporesc dispozițiile ca statele membre să comunice cu Comisia referitor la eficacitatea măsurilor Directivei și subliniază practicile fiscale dăunătoare și potențialele abuzuri din jurul criptoactivelor pe care Directiva încearcă să le prevină. Raportul sprijină propunerea Comisie și invită Consiliul să solicite punctul de vedere al Parlamentului European, care deține doar un rol consultativ în aspectele fiscale, referitor la măsura în care intenționează să se abată de la textul aprobat și „să modifice substanțial” propunerea Comisiei. Poziția Parlamentului European va fi înaintată Consiliului, Comisiei și parlamentelor naționale.

OCDE – Reforme de politică fiscală pentru anul 2023

La 13 septembrie 2023, OCDE a publicat cea de-a opta ediție a documentului Reforme de politică fiscală: OECD și economii partenere selectate, o publicație anuală care furnizează informații comparative cu privire la reformele fiscale de la nivelul țărilor și monitorizează evoluțiile politice în timp. Raportul monitorizează evoluțiile privind politica fiscală în timp și descrie ultimele tendințe în materie de reformă fiscală. Ediția din acest an se concentrează pe reformele fiscale care au fost introduce și anunțate în timpul anului calendaristic 2022 în 75 de jurisdicții membre ale Cadrului Incluziv al OCDE/G20 privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor, inclusiv toate țările OCDE. Raportul examinează contextul macroeconomic și al veniturilor fiscale și schimbările care au fost făcute în politica fiscală și furnizează totodată o perspectivă a evoluțiilor privind tendințele în materie de reformă fiscală la nivelul categoriilor fiscale.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Simpozionul „Pavel Ciuce”, ediția a XXII-a: Profesioniștii contabili, în sprijinul sustenabilității și competitivității

Radio CECCAR FM

În perioada 11-13 octombrie 2024, Filiala Arad a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat, la Moneasa, cea de-a XXII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”, evenimentul profesional-academic cu tradiție pentru profesioniștii contabili din întreaga țară. Sustenabilitatea, pilon al competitivității. Rolul profesioniștilor contabili în dezvoltarea de afaceri durabile a fost tema ediției din acest an, care a reunit profesioniști contabili, cercetători și cadre didactice universitare.

Transformarea digitală, trecerea la raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță),  reprezintă pe de o parte provocări, iar pe de altă parte, noi oportunități pentru evoluția contabilității și dezvoltatea durabilă a afacerilor. Tot mai multe afaceri își asumă un rol activ în acest sens, integrând sustenabilitatea în strategiile de dezvoltare, aceasta devenind esențială pentru a asigura competitivitatea businessurilor în lanțul de valoare globală.

Profesioniștii contabili au un rol esențial în realizarea unei raportări extinse, fiind liderii strategici care, nu doar monitorizează și raportează performanțele financiare ale companiei, ci contribuie în acest sens la dezvoltarea și implementarea de măsuri sustenabile.

În deschiderea oficială au fost prezentate teme de actualitate. Rolul raportării de sustenabilitate în educația contabilă, adaptarea pregătirii profesionale a contabililor pentru a sprijini dezvoltarea durabilă a afacerilor au făcut subiectul discuțiilor din prima zi a simpozionului. Cea de-a doua zi a găzduit două paneluri de discuții. Primul panel s-a concentrat pe intersecția dintre contabilitate, fiscalitate și sustenabilitate, oferind o perspectivă asupra modului în care practici financiar-contabile și fiscale responsabile pot sprijini dezvoltarea afacerilor sustenabile. Cel de-al doilea a explorat impactul tehnologiei și inteligenței artificiale asupra profesiei contabile, cu un accent deosebit pe nevoia de digitalizare și adoptarea de practici ce susțin economia circulară, teme relevante în peisajul economic actual.

Ultima zi a simpozionului a concluzionat dezbaterile, subliniind nevoia de a reflecta asupra subiectelor de mare importanță pentru profesie, pentru mediul economic, ce au fost înscrise pe agenda evenimentului. Cu această ocazie a fost subliniată încă o dată importanța implicării profesioniștilor contabili în dezvoltarea de afaceri sustenabile, transformând provocările economice și sociale în oportunități.

Teme dezbătute în cadrul celei de-a XXII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”:

❖ Raportarea de sustenabilitate și impactul asupra educației contabile

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR; prof. univ. dr. Adriana-Florina Popa

❖ Pregătirea contabililor pentru asigurarea unui viitor sustenabil. Evaluarea integrării cunoștințelor și abilităților necesare raportărilor de sustenabilitate în educație

Conf. univ. dr. Nicolae Bobițan; conf. univ. dr. Diana Dumitrescu

❖ Controverse privind reflectarea în contabilitatea întreprinderilor sociale a unor  operațiuni 

Ec. Maria Mornea

❖ Factorii determinanți ai cotei efective de impozitare  

Prof. univ. dr. Radu Ciobanu; prof. univ. dr. Adriana Florina Popa; conf. univ. dr. Daniela Nicoleta Sahlian

❖ Obligații declarative și de plată privind impozitarea veniturilor din activități independente realizate în baza contractelor de activitate sportive

Prof. univ. dr. Lucian Cernușca

❖ Strategia României privind economia circulară, provocări în profesia contabilă

Dr. ec. Elena Stănciulescu; conf. univ. dr. Mihai Vuță

❖ Dezvoltarea contabilității prin automatizare și inteligență artificială

Prof. univ. dr. Claudiu Brândaș; ec. Ioan Minda

❖ Efectele adoptării și adaptării tehnologiilor bazate pe inteligența artificială asupra unui sistem informatic de tip ERP 

Lect. univ. dr. Viorel Costin Banța; conf. univ. dr. Raluca Florentina Crețu; conf. univ. dr. Gabriel Ilie Staicu

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte

Radio CECCAR FM

Joi, 10 octombrie a.c., CECCAR Filiala Ialomița a participat la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului anual de carte, organizat de Biblioteca Județeană „Ștefan Bănulescu” din Slobozia. Editura CECCAR a fost în prim-plan, iar tema centrală, Cea mai importantă investiție, a adus în atenția elevilor din clasele a XI-a de la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” rolul esențial al educației în formarea unei cariere de succes în domeniul financiar-contabil, o carieră fit for future.

Prima parte a evenimentului a fost dedicată prezentării organismului profesional, a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, organizat de CECCAR în colaborare cu Ministerul Educației, și a modalităților prin care tinerii pot deveni next-generation accountants. Concursul, adresat elevilor de clasa a XI-a, are ca obiectiv stimularea interesului pentru domeniul financiar-contabil, oferindu-le participanților ocazia să își dezvolte competențele și înțelegerea practică a contabilității.

Camelia Malama, președintele Filialei CECCAR Ialomița, a accentuat ideea că, deși contabilitatea este adesea asociată cu termeni precum fonduri de investiții și dividende, „adevărata valoare constă în investiția continuă în educație și auto-dezvoltare”.

Astfel, elevii claselor a XI-a de la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” au fost invitați să participe la un atelier interactiv cu tema Cea mai importantă investiție, în cadrul căruia au discutat despre importanța educației și dezvoltării personale.

Pentru a încuraja un dialog activ, participanții au fost împărțiți în două echipe. Echipa Pro, coordonată de Eugenia Ciontu, vicepreședinte al Consiliului filialei, a susținut importanța fundamentală a educației în evoluția personală și profesională, în timp ce echipa Contra, sub îndrumarea lui Mihai Răileanu, membru al Comisiei de disciplină, a argumentat că și alte domenii, precum sănătatea, tehnologia sau mediul, pot avea o relevanță majoră.

Dezbaterile intense au scos la iveală multiple perspective, însă echipa Contra a recunoscut în final valoarea fundamentală a educației, conducătorul echipei alăturându-se argumentelor echipei Pro. Concluziile au subliniat impactul semnificativ pe care educația îl are asupra carierei și viitorului tinerilor.

Galerie foto

Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Brăila: Întâlnire profesională cu tema Expertiza contabilă judiciară, în parteneriat cu specialiști din domeniul juridic

Radio CECCAR FM

La 11 octombrie, CECCAR Filiala Brăila a găzduit, la sediul filialei, o întâlnire profesională dedicată expertizei contabile judiciare. Evenimentul a reunit atât experți contabili din cadrul Grupului Experților Judiciari, cât și reprezentanți ai sistemului juridic local, respectiv președintele Tribunalului Brăila și vicepreședintele Judecătoriei Brăila, alături de președintele Consiliului Filialei CECCAR Brăila, Iuliana Panaitescu.

Discuțiile s-au concentrat pe principalele dificultăți întâmpinate în activitatea de expertiză contabilă judiciară, printre care insuficiența documentelor disponibile în dosarele de caz, ceea ce îngreunează procesul de elaborare a raporturilor de expertiză. S-a subliniat, de asemenea, nevoia unei colaborări strânse între experți și instanțele de judecată, prin audierea expertului în camera de consiliu pentru clarificări esențiale referitoare la obiectivele stabilite și termenul de finalizare a lucrării.

Un alt punct important dezbătut a fost cel legat de modul în care sunt gestionate obiecțiunile aduse raporturilor de expertiză. S-a constatat că uneori aceste obiecțiuni ascund cerințe suplimentare, care impun stabilirea unor onorarii adiționale, reflectând complexitatea și volumul suplimentar de muncă solicitat.

Reprezentanții instanțelor de judecată au reafirmat deschiderea pentru un dialog permanent și pentru oferirea de clarificări, nu doar în cadrul întâlnirilor oficiale, ci ori de câte ori este necesar, subliniind astfel importanța unei colaborări constructive între profesioniștii contabili și instituțiile juridice.

Această întâlnire a consolidat parteneriatul dintre CECCAR și sistemul judiciar local, punând accent pe importanța menținerii unui dialog constant pentru a asigura calitatea expertizelor contabile judiciare și o gestionare eficientă a cazurilor în care aceste expertize sunt necesare.

Continuare

Trending