Rețele sociale

ECONOMIE

Finanțare pentru stații de reîncărcare și sisteme alternative de încălzire-răcire

Radio CECCAR FM

Întreprinderile mici și mijlocii, inclusiv activitățile din domeniul HoReCa, vor putea primi finanțare de 150.000 de euro în cadrul Programului Electric Up 2, pentru construirea de stații de reîncărcare, dar și pentru sisteme alternative de încălzire-răcire, a afirmat, într-o conferință de presă, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, citat de Agerpres. „A doua ediție a programului Electric Up 2 va avea o alocare de 90 de milioane de euro. După cum știți, eligibile sunt întreprinderile mici și mijlocii, inclusiv activitățile din domeniul HoReCa.

Valoarea finanțării crește de la 100.000 de euro/beneficiar la 150.000 euro. De asemenea, puterea instalată eligibilă este crescută până la 150 de kilowați și continuăm să finanțăm stațiile de încărcare. Introducem ca noutate finanțarea sistemelor alternative de încălzire-răcire. Reamintesc că în prima ediție a programului am finanțat undeva la 1.881 de beneficiari. În zilele următoare, până la finele acestei săptămâni, va fi lansat în consultare Ghidul beneficiarului și intrăm în linie dreaptă și cu Electric Up 2„, a afirmat Sebastian Burduja.

„Pe harta actuală, Ministerul Energiei s-a adresat operatorilor privați în parteneriat cu Asociația Națională de Mobilitate Electrică, s-a adresat Asociației Municipiilor din România, s-a adresat Uniunii Consiliilor Județene din România și Asociației Comunelor din România tocmai în încercarea de a coagula toată această informație și de a o prezenta într-un format accesibil pentru România. În acest moment, discutăm de o hartă informativă disponibilă și pe site-ul Ministerului Energiei, dar viziunea este mai ambițioasă de atât și ne-am pus în pielea utilizatorului român, cel care conduce o mașină electrică și vrea să ajungă din punctul A în punctul B. Este neplăcut să rămâi fără energie într-o asemenea situație și atunci vrem să facilităm în primul rând o interfață unică, un singur punct de intrare, un singur gate pentru toți utilizatorii, astfel încât să nu existe situații în care să își descarce 6, 8, 10 aplicații diferite în telefonul mobil. De asemenea, e foarte important ca pe parcursul dezvoltării acestui proiect să suplimentăm cu un sistem bazat pe senzori IoT – Internetul lucrurilor, prin care eu, ca utilizator, să văd în timp real dacă este liberă stația unde propun să ajung sau unde trebuie să ajung, pentru că dincolo de ea s-ar putea să nu mai am energia de a merge mai departe”, a spus ministrul.

Potrivit acestuia, acest demers se încadrează în trendul european în care Europa și-a propus să atingă numărul de 75 de milioane de mașini electrice înmatriculate până în 2030 și ambiția de a avea stații de încărcare rapidă din 60 în 60 de kilometri pe drumurile principale. Demnitarul a punctat, totodată, că piața ar trebui să se organizeze, în caz contrar se poate aplica modelul Portugaliei unde Guvernul a legiferat obligația operatorilor de stații de încărcare de a se înscrie într-o aplicație unică și oficială. „E adevărat, există operatori care preferă să aibă propriile aplicații, pentru că asta înseamnă o fidelizare a consumatorului final, sisteme de bonusare etc. Dar credem că putem să găsim o soluție în care împăcăm și capra, și varza. Le-am mai spus că m-aș bucura ca piața să se organizeze singură. Acesta e un principiu într-o economie capitalistă. Dacă nu, ne vom gândi și la modelul altor state, cum e Portugalia. Acolo a venit Guvernul și a spus că „Asta e aplicația oficială. Toți aveți obligația să vă înregistrați aici și aceasta este aplicația folosită de cetățeni, cu un sistem unic de plată”. Eu sper că piața se va organiza”, a menționat Sebastian Burduja.

La finele lunii noiembrie a anului trecut, ministrul Energiei a anunțat încheierea etapei de implementare a proiectelor finanțate prin Programul Electric Up. Valoarea contractelor se ridică la aproape 480 milioane lei pentru cei peste 1.500 de beneficiari care au fost deja plătiți.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending